Toe aan een nieuwe auto? Is een auto importeren wel iets voor mij is dat niet heel duur en ingewikkeld hoor ik je denken! Een auto importeren is natuurlijk niet de meest eenvoudige weg naar je nieuwe auto. Even op Marktplaats kijken, langs de lokale dealer of handelaar rijden is veel makkelijker en sneller toch! Inderdaad dit is vaak wel het snelst en lekker makkelijk! Maar wat nou als ik je vertel dat je veel geld verspild door dat te doen!
Auto importeren uit Duitsland waarom!
De voornaamste reden om eens over de grens te kijken is omdat je daar gewoon meer auto krijgt voor hetzelfde of zelfs minder geld! Hoe dit komt? De duitse automarkt is enorm! kijk maar even op de grootste autosite van Duitsland Mobile.de. Op dit moment staan alleen daar als ruim 1.4 miljoen auto’s te koop.
Juist doordat het aanbod in Duitsland zo groot is is de concurrentie ook enorm. Veel groter dan in Nederland! En dat is natuurlijk in ons voordeel!
Het voordeel kan al snel oplopen tot 30-35% in vergelijking met een vergelijkbare auto in Nederland. Een besparing van Duizenden tot zelfs tienduizenden euro’s is dan ook meer regel dan uitzondering!
Het aanbod is enorm
Ben je op zoek naar dat ene model in die ene kleur precies zoals jij hem zou willen hebben? De keus in Nederland is dan vaak maar beperkt. Duitsland staat vol met jong gebruikte occasions en zogenoemde Jahreswagens.
De kans dat je slaagt in Duitsland is gewoon vele malen groter! Als voorbeeld kijken wel alleen nog maar naar een specifiek merk en model. Laten we eens kijken voor een niet alledaagse Audi RS4 vanaf 2013. Op Autoscout24 vinden we er maar liefst 4. Kijken we weer even op Mobile.de daar staan er op dit moment 163 te koop!
We zien ook meteen een klein verschil in de prijs! de goedkoopste rs4 in Nederland is Zo’n 26.000,- euro duurder dan een vergelijkbare in Duitsland.
Vol opties en goed onderhouden
Duitse auto’s zitten vaak vol opties en zijn over het algemeen goed onderhouden. Zoek je een jonggebruikte auto die de duurste kilometers er al op heeft zitten? Dan is een zogenoemde Jahreswagen vrijwel altijd een goede keus.
Dit zijn de auto’s die kort gebruikt zij door medewerkers van het desbetreffende merk deze zijn altijd goed onderhouden en hebben weinig kilometers gelopen.
Zoals je wellicht weet schrijft een auto het hardst af zodra je hem de showroom uitrijdt. Ook de eerste maanden daarna schrijft een auto het hard af. Koop je een Jahreswagen dan heeft deze de duurste kilometers er al opzitten.
Auto importeren uit Duitsland hoe!
Waarom je een auto zou moeten importeren is nu wel duidelijk hoop ik. Maar hoe ga je dat aanpakken!
Auto zoeken
De eerste stap in het importproces is natuurlijk om een geschikte auto te vinden. Dit kun je eenvoudig doen vanuit je luie stoel door grootste Duitse autosites te bezoeken. Dit zijn Mobile.de , Autoscout24.de , pkw.de en auto.de
De Prijs
Eenmaal een mooie auto gevonden wil je natuurlijk weten wat deze je gaat kosten. Naast de prijs die je in Duitsland voor je auto betaald komen er bij het importeren in Nederland ook nog een aantal kosten om de hoek kijken.
De grootste kostenpost is vrijwel altijd de BPM het is dan ook belangrijk om voor de juiste manier van BPM aangifte te kiezen. Je kunt slechts een keer BPM aangifte doen voor je auto. wees er dus altijd zeker van dat je de juiste manier kiest. Dit voorkomt dat je een hoop te veel betaald.
Daarnaast komen er natuurlijk nog wat kosten bij voor het transport naar Nederland en de keuringskosten van de RDW. De transportkosten zijn afhankelijk van de manier waarop je besluit de auto naar Nederland te halen. de RDW kosten bedragen zo’n 130,- euro.
Aankoop
Als het eenmaal duidelijk is wat de kosten zijn naast de aanschaf van de auto en je overtuigd bent van het voordeel is het tijd om tot de aankoop over te gaan . Ook in Duitsland is het heel normaal om bij aankoop van een auto te onderhandelen over de prijs! Ik raad je dan ook aan dit te doen. Mijn ervaring is dat je al snel zo’n 500 tot 2000,- euro van de prijs af kan krijgen! Ga in ieder geval nooit meteen akkoord met de vraagprijs!
Ook is het belangrijk dat je de juiste papieren bij de auto krijgt. Zonder de juiste papieren is het niet mogelijk een auto op Nederlands kenteken te zetten.
De volgende papieren heb je zeker nodig
- Een aankoopfactuur
- Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein (ook wel deel een en twee genoemd)
Wat verder nog handig kan zijn
De volgende documenten zijn niet perse vereist maar probeer ze er wel altijd bij te krijgen
- Een geldig keuringsbewijs (TÜV rapport HU/AU)
- CVO VERKLARING
Transport
Als de aankoop eenmaal gedaan is en je er zeker van bent dat je alle papieren hebt is het tijd om de auto te gaan transporteren.
Dit transport kan je op verschillende manieren doen. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de auto op een aanhanger naar Nederland te halen maar, maar veel leuker is natuurlijk om hem zelf naar Nederland te rijden. Dit kun je bijvoorbeeld doen met het importkenteken uit ons importpakket. Ook kan je de auto laten transporteren ook dit kunnen wij voor je regelen.
Invoeren
De laatste stap is het invoeren van de auto in Nederland. Dit kun je zelf doen of je kunt er voor kiezen om dit door ons te laten doen.
Wil je de auto zelf invoeren maak dan bij de RDW een afspraak voor een importkeuring. Is de importkeuring eenmaal achter de rug dan kun je de BPM aangifte indienen bij de Belastingdienst.
Na het betalen van de BPM krijg je binnen vijf werkdagen de kentekencard thuisgestuurd. Het laatst wat je nu nog moet doen is kentekenplaten laten maken en de auto verzekeren
Inmiddels heb je vast wel door dat een auto importeren je een je een hoop geld kan besparen. Wil je zeker zijn dat je alles uit het importeren haalt kijk dan eens naar ons importpakket! Onze diensten verdienen zichzelf altijd terug!