Rij je een auto van de zaak ook privé dan ontkom je er helaas niet aan, de bijtelling. Voor een import auto is dit niet anders. De fiscale bijtelling van een import auto wordt bepaald aan de hand van de vastgestelde nieuwwaard en de gecombineerde co2 uitstoot. Ook mag gebruik worden gemaakt van het historisch bijtellingstarief dat gold op de datum waarop de auto op het eerst op de weg kwam in het buitenland.
Een vraag die wij vaak krijgen is of de bijtelling afhankelijk is van de getaxeerde waarde bij import. Dat is niet zo. Wel is het zo dat wij bij import, nog voor eventuele taxatie, de historische cataloguswaarde vast dienen te stellen. Dit doen wij aan de hand van (historische) prijslijsten.
Fiscale waarde import auto
Voor de auto’s die wij voor zakelijk gebruik importeren stellen wij de fiscale waarde vast bij het indienen van de BPM aangifte. Om niet tot een onnodig hoge waarde te komen is het belangrijk over de juiste (historische) prijs en optielijsten te beschikken. Door hier slim mee om te gaan zijn wel degelijk voordelen te behalen in het vaststellen van de catalogusprijs. Denk aan verschillende uitvoeringen, opties, pakketten. Een optimale balans tussen het vaststellen van de historische nieuwwaarde en de te betalen BPM is hierbij belangrijk. De cataloguswaarde is in de meeste gevallen namelijk direct van invloed op de rest BPM
Bijtellingspercentage import auto
Om het bijtellingspercentage vast te stellen gaan we voor nieuwe auto’s uit van het huidige tarief en voor gebruikte auto’s mogen we gebruik maken van het historisch bijtellingstarief. Importeer je dus een auto van 2 jaar oud dan mag je nog steeds gebruik maken van het bijtellingspercentage dat gold op de datum eerste tenaamstelling in het buitenland. Een bijtellingspercentage geld voor 60maanden na eerste tenaamstelling en zal na verloop van 60 maanden worden aangepast naar de percentages op dat moment.
Importeer je bijvoorbeeld een Hybride auto, die in het jaar waarop de eerste toelating in het buitenland plaatsvond in aanmerking zou komen voor een laag bijtellingspercentage. Dan mag je wanneer je deze importeert en de 60 maanden nog niet voorbij zijn nog steeds gebruik maken van het bijtellingspercentage dat in nederland gold op de datum eerste toelating in het buitenland.
Speciaal bijtellingstarief youngtimers
Voor auto’s van 15jaar en ouder, zogenoemde youngtimers is er een speciale regeling. Voor youngtimers geldt namelijk een bijtellingspercentage van 35% over de huidige waarde van de auto, oftewel de WEV, waarde economisch verkeer. 35% lijkt veel maar bedenk je wel dat een auto van 15 jaar of ouder behoorlijk in waarde heeft afgeschreven, en dan is 35% ineens niet meer zo veel. Het zakelijk rijden van een youngtimer is momenteel dan ook enorm populair.
Geen bijtelling bij geen prive gebruik.
Gebruik je de auto minder dan 500km per jaar privé dan betaal je ook geen bijtelling. De Belastingdienst verwacht dan wel dat je dit aan kunt tonen aan de hand van een rittenregistratie en een “verklaring geen prive gebruik”.