Voordelig een camper importeren

Ontdek onze voordelen

  • Je auto binnen 5 werkdagen op NL kenteken
  • 24/7 auto import hulplijn
  • BPM acceptatie garantie
  • Standaard inclusief een importkenteken
  • Verzekerd transport

Ontzorgen bij het importeren van een camper

Bij Easy Import leveren we maatwerk, maar hebben ook twee standaard pakketten: ‘Doe-het-zelf’ en ‘Doe-het-samen’ .
Bij deze pakketten krijg je een Europees geldig transportkenteken om de camper zelf naar Nederland te rijden. Wil je niet rijden, dan kunnen wij ook verzekerd transport verzorgen.

Doe-het-zelf pakket

Heb je al een mooie voordelige camper gevonden en wil je deze zelf importeren? Kies dan het ‘Doe-het-zelf’ pakket.
Hierbij doe je zoveel mogelijk zelf, maar nemen wij je de belangrijkste zaken uit handen. Zo berekenen we o.a. de meest voordelige rest-bpm, en sturen je een importkenteken toe.

Zelf zoek je de camper, haalt hem op uit het buitenland, en gaat zelf met de camper naar het RDW. Wij zorgen dat al het papierwerk in orde is.

Doe-het-samen pakket

Wil je de camper wel zelf kopen en ophalen, maar kijk je op tegen al het papierwerk dat bij het importeren komt kijken? Kies dan voor ons ‘Doe-het-samen’ pakket.

Je koopt zelf de camper, levert deze bij ons af en wij doen de rest. Zo berekenen we de meest voordelige rest-bpm, vullen bpm-formulieren in, regelen de RDW-keuring, registratie en verzorgen de afhandeling met de Belastingdienst en Douane. Eventueel is dit uit te breiden met verzekerd transport

Full service

Wil je liever zo min mogelijk zelf doen en alles uit handen geven? Dan kun je ons ‘doe het samen pakket’ volledig uitbreiden tot full service. Van zoekservice tot thuis voor de deur afleveren.

Meer weten over

Camper importeren met Easy Import

Wil je zonder onnodige kosten of zorgen een camper importeren? Met Easy Import lukt het zeker. Wij adviseren je graag over de beste en voordeligste manier.

Een camper importeren bespaart je een hoop geld en in het buitenland heb je bovendien veel meer keuze. De campers zijn niet alleen luxer, maar in de regel ook beter uitgevoerd en onderhouden dan in Nederland.

Wij zorgen ervoor dat je maximaal voordeel behaalt en niet tegen onnodige obstakels aanloopt.

Wil je meer informatie over het importeren van een camper? 
Neem contact op met Easy Import en behaal maximaal voordeel.

Waarom een camper importeren

Dat er vele voordelen zitten aan een camper importeren uit het buitenland blijkt wel uit het feit dat het overgrote deel van de jong gebruikte campers bij de nederlandse handelaren geïmporteerd is!

Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat het aanbod jong gebruikte campers in Nederland nu eenmaal niet geweldig is. Zo vind je vrijwel nooit precies het model waar je naar op zoek bent met de indeling die je zou willen hebben, en vind je dan toch iets naar je zin dan zijn ze gewoon simpelweg veel te duur of staan er astronomisch veel kilometers op de teller.

En met te duur bedoel ik dan vooral in vergelijking met hetzelfde model in bijvoorbeeld Duitsland of Belgie.  Zelf een camper importeren levert je dan ook al snel een voordeel van enkele duizenden euro’s op! Zelfs na het betalen van alle kosten van het importeren! Een camper importeren is dus zo gek nog niet!

Waar vind je een voordelige camper?

Mocht je interesse gewekt zijn om eens verder te gaan kijken dan alleen de Nederlandse markt of ben je al overtuigd en wil zelf een camper importeren dan raad ik je aan te beginnen op mobile.de. Hier vind je van alle Europese websites veruit het grootste aanbod.  Daarnaast zijn er ook nog de volgende websites voor bijvoorbeeld Duitsland en België.

Duitsland:

België:

Kijken, kopen en invoeren

Heb je eenmaal een mooie camper op het oog dan is het tijd een afspraak te maken met de handelaar. Tijdens je bezoek controleer je de papieren en onderhoudsboekjes, ga je een stukje proefrijden en kan je eventueel een aankoopkeuring laten doen om er zeker van te zijn dat de camper niet alleen optisch maar ook technisch in uitstekende staat is.

Alles naar wens en word je het eens met de verkoper is het tijd een koopcontract op te stellen en de betaling rond te maken. Hierna kunnen we het transport gaan regelen en uiteindelijk de camper importeren in Nederland.

 

Transporteren naar Nederland

Eenmaal gekocht is het natuurlijk zaak dat je camper zo snel mogelijk naar Nederland komt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een Europees geldig  importkenteken dat je bijvoorbeeld krijgt als je gebruik maakt van onze import diensten, of door de camper te laten transporteren op een oplegger geschikt voor campers.

Waar je voor kiest is helemaal aan jou. het kan natuurlijk ontzettend leuk zijn om met je nieuw aangekochte camper op een mooie dag naar huis te rijden. Heb je er liever geen omkijken naar dan kan je hem natuurlijk ook op laten halen door een professioneel transportbedrijf dat een geschikte oplegger heeft voor campers.

Eenmaal in Nederland

Eenmaal in Nederland wil je de Camper natuurlijk zo snel mogelijk op Nederlands kenteken hebben. De registratie in Nederland gaat in twee stappen.

  1. De keuren en inschrijven bij het RDW (documenten en voertuig controle)
  2. De BPM aangifte (Indienen van de berekende BPM aangifte bij de Belastingdienst.

Camper keuren bij het RDW

Voor het keuren van je camper moet je een afspraak maken bij een van de 16 RDW keuringsstations. Eenmaal een afspraak gemaakt is het zaak dat je het volgende meeneemt naar het RDW keuringsstation.

  • De camper zelf (uiteraard!)
  • Originele papieren (buitenlands kenteken)
  • Legitimatiebewijs
  • BPM aangifte formulieren (deze kun je bij op het RDW station inleveren en worden dagelijks opgehaald door de belastingdienst)

Ook kan het verstandig zijn wanneer je een CvO bij de camper hebt (certificaat van overeenstemming) ofwel het geboortebewijs van de auto/ camper waarop de Europese typegoedkeuring vermeld staat. Dit is niet perse nodig maar kan soms handig zijn.

Mocht je camper nog een geldige buitenlandse apk hebben dan kan deze worden overgenomen. heb je dit niet dan kunnen ze de auto ook meteen APK keuren maar dit is niet verplicht en kun je ook later ergens anders laten doen.

De RDW keurmeester controleert de papieren, de Europese typegoedkeuring, het chassisnummer en of de camper niet gestolen geregistreerd staat. Voor een camper die al geregistreerd is in een ander EU land en dus al over een typegoedkeuring beschikt kijkt de RDW niet naar de inrichting of technische staat.

Eenmaal goedgekeurd wordt het buitenlands kenteken ingenomen en krijg je daarvoor binnen enkele dagen een Nederlands kenteken thuisgestuurd

BPM berekenen voor een camper

Bij een camper importeren ontkom je helaas niet aan de BPM aangifte!  Het is echter niet nodig om onnodig te veel BPM te betalen. Wees er dus zeker van dat je de juiste rekenmethode en de juiste manier van afschrijven kiest!

Heb je hier geen verstand van overweeg dan om dit uit te besteden. Een BPM professional verdient zichzelf vrijwel altijd terug.

De BPM berekenen voor een camper gaat net even iets anders dan voor een personenauto. waar dit bij een personenauto berekend wordt over de co2 uitstoot bereken je de BPM voor een camper over de nettocatalogusprijs incl accessoires . En dan niet over de nettocatalogusprijs van de camper zelf maar over de nettocatalogusprijs van het model gesloten bestelbus dat is gebruikt voor ombouw. Is door de fabrikant voor de ombouw gebruik gemaakt van een chassis/cabine dan mag je gebruik maken van de nettocatalogusprijs van een gesloten bestelauto die zoveel mogelijk in de buurt komt van de camper.

De nettocatalogusprijs is de door de Nederlandse importeur of fabrikant geadviseerde verkoopprijs ex btw op de datum waarop de camper voor het eerst in gebruik is genomen. Over de nettocatalogusprijs kunnen we vervolgens de BPM berekenen. Dit is 37.7% van de nettocatalogusprijs.

Het berekende BPM bedrag mogen we vervolgens door op verschillende manieren afschrijven. Dit mag op de volgende manieren.

  • Forfaitaire afschrijvingstabel: Hierbij schrijf je de BPM af op basis van leeftijd. Vrijwel altijd de duurste methode om bpm aangifte te doen. Bl je de belastingtelefoon dan zullen ze je vrijwel altijd de forfaitaire afschrijvingstabel adviseren. waarom zou dat toch zo zijn?!
  • Koerslijst berekening: Voor de Nederlandse autohandel zijn meerdere koerslijsten beschikbaar. In deze koerslijsten vind je de handelswaarde (inruilwaarde) van een auto waarop je de bpm aangifte mag afschrijven. Vaak voordelig alleen zijn niet alle koerslijsten voor particulieren beschikbaar of geaccepteerd door de belastingdienst.
  • BPM taxatie: Komt het model waarop je camper gebaseerd is niet voor in een koerslijst of is hij meer afgeschreven door bijvoorbeeld schade of overmatige gebruiksschade dan kun je er ook nog voor kiezen om de bpm af te schrijven door middel van een taxatierapport

Let er wel op dat wanneer je een camper importeert en deze nog geen drie maanden oud is of nog geen 3000km heeft gelopen door de belastingdienst als nieuw wordt gezien voor de BPM. in dit geval betaal je dus het volledige bpm bedrag en mag je niets afschrijven

En hoewel ze bij de RDW niet kijken naar de inrichting als we en camper importeren uit een ander EU land doen ze dit bij de belastingdienst wel! Om bij de belastingdienst te worden gezien als camper en dus gebruik te maken van voordelen als bijvoorbeeld de lage wegenbelasting stellen ze onder andere de volgende eisen.

  • Minimaal 2 zitplaatsen (dit mogen draaistoelen zijn voor bestuurder en bijrijder)
  • Een tafel (mag eenvoudig te verwijderen zijn)
  • Slaapplaatsen voor minimaal 2 personen (een tweepersoons slaapplaats minimaal 180x110cm en bij twee eenpersoons slaapplaatsen minimaal 180x60cm)
  • Vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
  • Keukenblok voorzien van spoelbak kraan en afvoer
  • Een vast ingebouwd kooktoestel

Meer informatie over de eisen vind je op de site van de belastingdienst

 

BTW bij het importeren van een camper

Is de BTW voldaan in het land van herkomst dan hoef je bij import in Nederland geen BTW meer te betalen. Het is dan wel belangrijk dat de camper door de belastingdienst niet als nieuw wordt aangemerkt. De belastingdienst ziet een camper doorgaans als nieuw wanneer deze minder dan 6000km heeft gelopen of nog geen 6maanden oud is. In dit geval is het verstandig om of de camper netto te kopen in het buitenland. Of om misschien even te wachten met het invoeren!

 

Kosten camper importeren

Bij een camper importeren dien je rekening te houden met de volgende kosten.

  • Aanschafprijs van de camper
  • RDW keuring
  • BPM

Eventueel zijn er dan ook nog de bijkomende kosten van bijvoorbeeld

  • Transport
  • Op laten stellen van de BPM aangifte
  • BTW (bij minder dan 6maanden of 6000km)