Auto importeren Duitsland

Ontdek onze voordelen

  • Je auto binnen één dag door de importkeuring
  • Laagste BPM met acceptatie garantie
  • GRATIS BPM / kostenindicatie
  • 24/7 auto import hulplijn
  • Landelijke afleverervice

Een Duitse auto importeren, zo eenvoudig kan het zijn!

Dat klinkt allemaal aantrekkelijk, nietwaar? Samen met Easy Import een Duitse auto importeren is eenvoudiger en voordeliger dan je wellicht denkt!

Heb je al eens eerder een auto geïmporteerd, ben je op de hoogte van de werkwijze en heb je al een auto op het oog? Maak dan net als wekelijks tientallen andere klanten gebruik van onze auto import service, inclusief een tijdelijk importkenteken of de mogelijkheid tot all-risk verzekerd transport per vrachtwagen. Zo kun je een hoop besparen en heb je toch de hulp van onze professionals achter de hand. Ook hebben we de optie om je volledig te ontzorgen en kunnen we de gehele aankoop en import uit Duitsland uit handen nemen.

Je importeert al voor 270,- euro voordelig zelf een auto uit Duitsland en al voor 590,- verzorgen wij alles voor je.

 

Lees verder voor het stappenplan…

 

Auto importeren Duitsland: Onze importpakketten

Wil je gebruik maken van onze service, kennis en ervaring, dan bieden we je drie basis importpakketten die naar wens uit te breiden zijn. Hierbinnen valt dienstverlening voor verzekerd transport, aankoopbegeleiding en de mogelijkheid tot een aankoopkeuring op locatie. Zelfs het onderhandelen over de prijs kun je aan ons overlaten.

Stappenplan auto import uit Duitsland

Stap voor stap informatie, zo kan ook jij met veel voordeel een Duitse auto importeren. Na het lezen van de hele pagina nog vragen? Wij beantwoorden ze graag.

Het stappenplan is onderverdeeld in de volgende 4 stappen

Stap 1: Auto zoeken in Duitsland

  • Zoekcriteria bepalen
  • Nieuwe of gebruikt
  • Beste Duitse autosites

Stap 2: Autopapieren controleren en kosten berekenen

  • Welke autopapieren heb je nodig
  • Hoe breken je vooraf de importkosten 
  • Hoe zit het met de BPM en BTW

Stap 3: Auto kopen in Duitsland

  • Kopen bij een particulier of autobedrijf
  • Garantie en koopovereenkomst
  • Onderhandelen met de verkoper

Stap 4: Auto invoeren uit Duitsland

  • Het transport
  • De definitieve BPM berekenen 
  • Duitse auto invoeren bij de RDW

Stap 5: (bonus) Auto import Tips

  • Profiteer van de afschrijving en BPM voordeel
  • Haal het meeste uit de onderhandelingen
  • Een nieuwe keuring
  • De beste dag om een deal te maken
  • Auto’s die je beter over kunt slaan

 

 

1: Auto zoeken in Duitsland 

Het aanbod in Duitsland is enorm, op dit moment staan er op de grootste autosite van Duitsland meer dan anderhalf miljoen occasions te koop. En niet alleen een tweedehands auto importeren uit Duitsland is interessant. ook een nieuwe auto kopen in Duitsland kan in veel gevallen interessant zijn. 

Zoekcriteria Bepalen:

Weeg vooraf voor jezelf af wat je zoekt, bepaal je budget, je wensen, en de zoektocht kan beginnen.

  • Bepaal je budget.
  • Bepaal je eisen (denk aan brandstofsoort, transmissie, carrosserievorm, etc..)
  • Maak een wensenlijstje met opties.

 

Nieuwe of gebruikte auto importeren

Afhankelijk van je wensen en je budget dien je voor jezelf de afweging te maken of je een nieuwe of gebruikte auto wilt gaan kopen. Hoewel de meeste van onze klanten een jonge tweedehands auto importeren uit Duitsland kan een nieuwe auto ook interessant zijn. 

Zo zijn er in Duitsland een aantal autobedrijven die grote partijen luxe uitgevoerde auto’s nieuw bestellen en daarna scherp doorverkopen. 

Voordelen jong gebruikte auto importeren

  • Heeft zijn eerste (grote) afschrijving gehad
  • Je kunt profiteren van de BPM afschrijving
  • Europees geldige fabrieks of merkgarantie 
  • Vol uitgevoerde auto’s tegen scherpe prijzen
  • Nieuwste kentekennummer bij import in Nederland 

Voordelen nieuwe auto importeren

  • Je bent de eerste eigenaar
  • In veel gevallen voordeliger dan nieuw kopen in Nederland
  • Altijd volledige fabrieksgarantie. 
  • Je kunt de auto volledig naar wens samenstellen

 

Te importeren auto zoeken op de Duitse autosites

Zoals we eerder al schreven staan er op de grootste Duitse autosite gemiddeld anderhalf miljoen auto’s te koop. Ruim zes keer zoveel als de grootste Nederlandse autosite. 

Toch is er (als je het ons vraagt) een betere optie. In samenwerking met de grootste autosite van Duitsland (mobile.de) hebben wij een zoekmachine toegevoegd aan onze eigen website. 

Hierbij hebben we een selectie gemaakt van verkopers die aan bepaalde criteria voldoen, je vindt er alleen auto’s die worden aangeboden met garantie, en voor iedere auto in de zoekmachine de BPM al berekend.

 

Een auto kopen in Duitsland was nog nooit zo eenvoudig en overzichtelijk! 

Toch niets kunnen vinden in onze zoekmachine? Dan kun je altijd nog terecht op de volgende pagina. Hier vind je de 32 beste Duitse autosites

 

 

2: Papieren controleren en importkosten berekenen

Natuurlijk kunnen we op basis van de advertentiegegevens al een goede inschatting maken van de importkosten, echter kunnen we de kostenberekening pas definitief maken nadat we een kopie van de Duitse autopapieren hebben gezien. 

Het controleren van de autopapieren en het maken van een gegarandeerde kostenberekening is dan ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. 

Laten we beginnen met het meest interessante. De importkosten.

 

Kosten Duitse auto importeren

Ga je een auto kopen in Duitsland en vervolgens invoeren in Nederland dan krijg je naast de aanschafprijs met nog een aantal kosten te maken. 

Om een gerichte kostenberekening te kunnen maken zijn er wat gegevens nodig die op de Duitse autopapieren te vinden zijn. Ze staan meestal ook in de advertentie maar we zien dat dit helaas nog wel eens afwijkt met wat er op papier staat. 

Hou altijd rekening met de volgende kosten

  • Reis/transportkosten
  • De BPM
  • RDW registratiekosten 
  • BTW (afhankelijk van de leeftijd van de auto)

 

Hoe zit het met de BPM en BTW

De Duitse autoprijzen zijn laag, maar helaas komen er bij het invoeren in Nederland nog wel wat extra kosten bij. De grootste kostenpost is in de meeste gevallen de BPM (belasting personenauto’s en motorrijwielen). Daarop is echter – zonder regels van de Belastingdienst te overtreden uiteraard –  maar juist door slim gebruik te maken van de regels fors te besparen via verschillende BPM afschrijvingsmethodes.

Om BPM af te mogen schrijven moet de auto een minimale leeftijd hebben van drie maanden en minimaal 3000kilometer hebben gereden. 

Voor de BTW ziet de Belastingdienst je auto als nieuw wanneer deze jonger is dan zes maanden, of minder dan 6000 kilometer heeft gereden. Ook als particulier dien je dan BTW aangifte te doen. Koop je de auto zakelijk, dan moet je altijd BTW aangifte doen in Nederland. Het is dan dus belangrijk dat je de auto ex BTW aan kunt kopen.

Koop je de auto als particulier en voldoet de auto aan de minimale leeftijd en kilometers, dan is het verstandig om gewoon de Duitse BTW te betalen. Je bent bij import in Nederland dan niet meer BTW plichtig. Ook niet voor het btw verschil van 2%.

Natuurlijk wil je nu eerst de rest van deze pagina nog even doornemen, maar bij deze toch vast een aantal pagina’s waar meer informatie te vinden is over BPM en BTW bij import uit Duitsland.

>>BTW bij import

>>Wat is BPM

>>Wanneer betaal je BPM

 

Wil je een gratis kostenindicatie ontvangen van een auto die je gezien hebt in Duitsland? Vraag dan geheel vrijblijvend een gratis kostenindicatie inclusief BPM berekening aan.

>> Gratis kostenberekening

 

Autopapieren bij import uit Duitsland

Als we het in Nederland over de Duitse autopapieren hebben zul je regelmatig te term “Fahrzeugbrief” horen vallen. Hoewel we hier doen alsof dat de complete autopapieren zijn is dat slechts één deel van de Duitse papieren. 

Om een auto te importeren heb je minimaal de volgende autopapieren nodig

  • Fahrzeugschein (teil 1)
  • Fahrzeugbrief (teil 2)

Verder is het handig om documenten als een koopovereenkomst, het CVO (geboortecertifitaat) en de Duitse keuringspapieren bij de auto te hebben

  • Factuur of koopovereenkomst
  • HU/AU keuringsrapport (Niet verplicht, dit is de Duitse APK, de RDW neemt deze over indien je het origineel bij de auto hebt)
  • CVO, Certificaat van Overeenstemming (Het bewijs van typegoedkeuring. In Duitsland bekend als Certificate of Conformity (COC), of EWG übereinstimmingsbescheinigung)

 

Wat er minimaal nodig is om een gerichte berekening van de importkosten te maken is een kopie van deel 1, In Duitsland het “Fahrzeugschein” genoemd. Hier is onder andere het chassisnummer, de datum eerste toelating en de gecombineerde Co2 uitstoot op te vinden.

Op onderstaande pagina kun je meer informatie vinden omtrent de Duitse autopapieren

>> Duitse autopapieren 

 

 

3: Auto kopen in Duitsland

Ga je een Duitse auto kopen dan heb je drie opties, Kopen bij een merkdealer, kopen bij een onafhankelijk autobedrijf, of kopen van een particulier. Hoewel mijn voorkeur altijd zou zijn om een auto te kopen van een merkdealer of autobedrijf kan ik me voorstellen dat je bij een extreem goede deal ook bij een particuliere verkoper kunt kopen. 

 

Duitse auto kopen bij een merkdealer/autobedrijf

Reden dat auto kopen bij een Duitse merkdealer of autobedrijf eigenlijk altijd je voorkeur zou moeten hebben is voornamelijk de garantie. Als particulier (ook als Nederlander) heb je dan namelijk altijd recht op 12 maanden garantie.

Let wel op dat de verkoper geen zaken als, “gewerbekunden”  “ Sachmängelhaftung ausschluss” of bijvoorbeeld “ohne gewährleistung” in je koopovereenkomst zet.

Meer informatie over garantie op een auto uit Duitsland is te vinden op onderstaande pagina

>>Garantie Duitse auto

 

Duitse auto kopen bij een particulier

Hoewel het niet altijd mijn voorkeur zou hebben zijn er vaak hele goeie deals te maken met particuliere verkopers. Regelmatig zien wij zeer goeie deals voorbijkomen van particulieren die echt van hun huidige auto af moeten omdat ze bijvoorbeeld al een nieuwe hebben besteld. Hoewel je bij een particulier geen garantie krijgt kun je voor het prijsvoordeel vaak een aanvullende garantie afsluiten in Nederland. 

 

Onderhandel altijd met de verkoper

Nu moet je natuurlijk niet meteen denken even 20% korting te kunnen krijgen, maar onderhandelen met de verkoper heeft vrijwel altijd zin. Denk niet alleen aan een korting op de vraagprijs maar neem ook zaken als winterbanden een nieuwe keuring of een onderhoudsbeurt mee in je onderhandelingen.

 

Zorg voor een sluitende koopovereenkomst

Of je de auto nu koopt bij een autobedrijf of particulier, het is altijd aan te raden een goeie koopovereenkomst op te laten stellen. Dit is niet alleen het bewijs dat jij de auto hebt gekocht, maar kan ook zaken bevatten over de garantie en het verleden van de auto.

Zaken die je in ieder geval op wilt nemen in de Koopovereenkomst zijn.

  • Gegevens koper en verkoper
  • Autogegevens inclusief chassisnummer
  • Kilometerstand 
  • Verleden (unfallfrei, mietwagen, jahreswagen, demo) 
  • Aankoopprijs
  • Vorm en duur van de garantie (alleen mogelijk bij autobedrijven)
  • Eventueel reeds betaalde aanbetaling

 

 

4: Auto invoeren van Duitsland naar Nederland

Goed, een auto in Duitsland kopen is gelukt, maar nu moet de auto nog worden ingevoerd in Nederland.

Het invoeren van een Duitse auto gaat in de volgende stappen. 

  • Het transport naar Nederland
  • De definitieve BPM berkenenen 
  • Het invoeren bij de RDW

 

Het transport van Duitsland naar Nederland

Voor het transporteren van je in Duitsland gekochte auto heb je eigenlijk maar twee opties. Zelf rijden met een tijdelijk kenteken of transport per vrachtwagen, beide hebben zo hun voor, maar ook nadelen.

Zelf rijden met een importkenteken

Zelf rijden is natuurlijk leuk, wie wil er nu niet met zijn net nieuw gekochte auto van Duitsland naar Nederland rijden met een importkenteken?

Zelf rijden is ook de voordeligste optie, maar hou er wel rekening mee dat je normaliter alleen WA verzekerd bent. Let er ook op dat je altijd beschikt over het juiste importkenteken en niet over een Duits exportkenteken. Op het gebruik van Duitse kentekens staan forse boetes en zelfs BPM naheffingen. Maak je gebruik van onze importservice dan beschik je altijd over het juiste, geldige importkenteken. 

Voordelen

  • Je kunt de auto vaak gelijk meenemen
  • Voordeligste optie
  • Meestal sneller dan transport per vrachtwagen

 

Verzekerd transport per vrachtwagen

Verzekerd transport is tegenwoordig niet heel duur meer. Vaak is het onder de streep niet eens veel duurder dan zelf rijden. Grote voordeel is dat er niet met de auto gereden hoeft te worden en dat het transport all-risk verzekerd is. Maak je gebruik van onze importservice dan is verzekerd transport al mogelijk vanaf 282,- euro inclusief btw.

Voordelen

  • Je kunt alleen heen en weer rijden.
  • Hoeft niet met twee auto’s terug te rijden 
  • All-risk verzekerd 
  • Geen extra kilometers op de auto

 

De definitieve BPM berekenen

Voor het aankopen van de auto in Duitsland hebben we natuurlijk al een berekening gemaakt op basis van de autopapieren en advertentiegegevens. Nu we de auto in Nederland hebben is het tijd om de definitieve BPM te berekenen. Dit kan op verschillende manieren, zo is er de afschrijvingstabel, zijn er 6 koerslijsten om de afschrijving volgens handelswaarde te bepalen, en is er de mogelijkheid de afschrijving te bepalen aan de hand van een taxatierapport. Je kunt je voorstellen dat dit enige expertise vereist om tot de laagste uitkomst te komen en zelf pionieren meestal geen goed idee is.

Maak je gebruik van onze importservice dan dan verzorgen wij dit voor je en ben je verzekerd van de voordeligste uitkomst met de garantie dat onze berekening wordt geaccepteerd door de Belastingdienst.

 

Duitse auto invoeren bij de RDW

Een van de laatste stappen bij import uit Duitsland is het invoeren van de auto bij de RDW. De RDW importkeuring voor een Duitse auto bestaat uit drie of indien nodig vier stappen. 

  • De identificatie van de auto
  • De registratie in het kentekenregister 
  • De tenaamstelling 
  • Eventueel een nieuwe APK keuring

 

Bij de identificatie van de auto controleert de keurmeester de aanwezige autopapieren, het chassis, motor en versnellingsbaknummer, diverse onderdeelnummers, en neemt hij de kilometerstand bij import op. Vervolgens registreert hij alles in de database van de RDW en het kentekenregister. 

Ook kan gelijk de tenaamstelling gedaan worden. Doe je dit als particulier of ondernemer met een eenmanszaak, dan dien je zelf aanwezig te zijn. Voor de identificatie voldoet je rijbewijs.

Moet de auto op een BV komen dan kun je eventueel iemand binnen je onderneming machtigen om je te vertegenwoordigen bij de RDW. Vergeet dan ook niet een uittreksel KVK mee te nemen.

Voeren wij je auto in dan heb je hier allemaal geen omkijken naar. Wij verzorgen dan de volledige registratie en tenaamstelling.Je hoeft hier niet zelf bij aanwezig te zijn.

Is je auto APK plichtig en heeft deze nog een geldige Duitse keuring dan kun je die over laten nemen. Dit kan alleen mits de originele keuringspapieren aanwezig zijn. 

Zijn er geen keuringspapieren aanwezig of is de keuring verlopen dan kun je meteen een APK uit laten voeren bij de RDW. Ik zou je echter adviseren om dit achteraf bij een garagebedrijf in de buurt te doen. Reden hiervoor is dat je bij een eventuele afkeur er niet meteen iets aan gedaan kan worden en je ook terug moet naar een RDW keuringsstation voor de herkeuring. Wij hebben wel meegemaakt dat men voor een kappot lampje van de kentekenverlichting een nieuwe afspraak in moest plannen!

 

Auto van Duitsland naar Nederland halen

Voor het vervoer van een Duitse import auto naar Nederland zijn er eigenlijk maar twee goede opties. Zelf rijden met een importkenteken of verzekerd transport per vrachtwagen.

5: Auto import tips!

1: Nieuw of jong gebruikt: Twijfel je tussen nieuw en gebruikt dan zou ons advies altijd zijn om voor een jong gebruikte auto te gaan. Naast het feit dat de auto dan zijn eerste afschrijving al heeft gehad is er al na drie maanden en 3000km een serieuze BPM besparing te realiseren.

 

2:Onderhandel niet alleen over de prijs: Lopen de onderhandelingen over de prijs vast? Begin dan nog even over een set velgen met winterbanden, aanvullende of verlengde garantie, een afleverbeurt, of eventueel in of opbouw van gewenste accessoires.

 

3: Nieuwe HU/AU: De HU/AU is de Duitse vorm van APK zoals wij die in Nederland kennen. Koop je een auto van drie jaar oud ouder dan zou ik je adviseren om de verkoper altijd te vragen om een nieuwe HU/AU. Deze is twee jaar geldig en kun je bij import in Nederland over laten nemen.

 

4: Probeer de deal eind van de week rond te maken: Onze praktijkervaring heeft ons geleerd dat je eind van de week vaak de beste deal kunt maken. Het zal je verbazen hoeveel verkopers net voor het weekend graag nog even een extra verkoop op willen schrijven. Vrijdagmiddag werkt volgens ons het beste. Doe je op vrijdagmiddag een realistisch bod dan zullen weinig verkopers dit laten schieten.

 

5: Probeer uit de USA of Arabische emiraten geïmporteerde auto’s te vermijden: Het zal je nog verbazen hoe veel uit Amerika, of bijvoorbeeld Dubai geïmporteerde Europese auto’s er te koop staan. We hebben het dan bijvoorbeeld over een BMW, Mercedes, of Audi die vanuit Amerika naar Duitsland is gekomen. De reden dat wij ze meestal laten staan is bijvoorbeeld dat ze niet onder de fabrieksgarantie vallen, het schadeauto’s zijn geweest, of ze geen Europese typegoedkeuring hebben en de Co2 uitstoot afwijkt. De afwijking in uitstoot zorgt zeker bij jonge auto’s soms voor astronomisch hoge BPM bedragen.

 

6: Schakel een professional in: Bij het importeren van een Duitse auto is een kostbare fout snel gemaakt. Het inschakelen van een professional die hier dagelijks mee bezig is kunnen wij je alleen maar aanraden. Dit geeft een hoop rust en uiteindelijk zal dit zich in 99% van de gevallen meer dan terugverdienen.

 

Hulp bij auto import

Waar moet je beginnen?  Hoe voorkom je onnodige kosten?  En wat heb je allemaal nodig? Allemaal vragen die wij dagelijks te horen.

Een auto importeren uit Duitsland hoeft niet heel ingewikkeld te zijn. Helemaal niet zelfs. Het is alleen wel zaak de regelgeving omtrent auto import te kennen. Anders zijn er een hoop valkuilen die je veel geld kunnen kosten, een naheffing van de Belastingdienst kunnen opleveren of het onmogelijk kunnen maken om een Nederlands kenteken te krijgen.

Bij Easy Import kennen we alle regels en obstakels en hebben we alles al eens meegemaakt. Wij helpen je dan ook graag met de aankoop en import van een auto uit Duitsland. We importeren deze zo voordelig mogelijk en voorkomen dat je te veel BPM betaalt of andere onnodige kosten maakt. Niet voor niets kiezen wekelijks tientallen klanten voor het gemak van onze importservice.

Leuk weetje: je kunt vaak honderden tot wel duizenden euro’s besparen op de BPM!!

Al een auto op het oog? Neem dan contact met ons op of vraag meteen een gratis kostenindicatie met BPM berekening aan.

Nog geen auto op het oog? Bekijk dan nu onze aanbod pagina. Hier vind je meer dan 500.000 Duitse auto’s waar de BPM al voor berekend is.

Mogen wij je helpen jouw volgende auto te importeren?

>>Bekijk onze importservice

>>Importadvies nodig?

>>Ontvang een gratis kostenberekening 

>>Doorzoek meer dan 500.000 auto’s incl BPM