Bij het importeren van een auto ontkom je in de meeste gevallen helaas niet aan de BPM. Voer je een auto in naar Nederland dan zal in de meeste gevallen de Belastingdienst ook nog wat geld van je willen hebben voor de BPM. Dat je deze luxebelasting moet betalen is natuurlijk al vervelend genoeg en te veel betalen wil je natuurlijk al helemaal niet.
Om de meest voordelige BPM te berekenen zijn er verschillende rekenmethodes mogelijk. Ben je hier niet dagelijks mee bezig, heb je niet de beschikking over alle tools, of ben je niet volledig op de hoogte van alle regeltjes en mazen in de wet? Dan bereken je al snel een te hoog BPM bedrag of loop je het risico op een naheffing en boete.
Maar welke manieren zijn er dan precies? En hoe bereken je de voor jou meest voordelige BPM?
Weet je niet waar BPM voor staat of wanneer je BPM moet betalen Lees dan eerst de pagina wat is BPM en de pagina wanneer BPM betalen.
Hoeveel BPM betalen bij import van een auto
Om te weten hoeveel BPM je moet betalen voor import van een auto is het eerst belangrijk om te bepalen of je een volgens de belastingdienst nieuwe (jonger dan 3 maanden en 3000km) of gebruikte auto gaat importeren. Voor een auto die de Belastingdienst als nieuw ziet is maar een manier om de BPM te berekenen,
Voor gebruikte auto wordt het een stuk interessanter, vooral jong gebruikte auto’s zijn er heel wat manieren om veel geld te besparen op de BPM. Hoewel de Belastingdienst maar één rekenmethode voorschrijft zijn er 3 rekenmethodes en heel wat manieren om tot de Beste BPM berekening en afschrijving te komen. Om maximaal te besparen zul je ze allemaal door moeten rekenen
Hoeveel BPM betalen bij import gebruikte auto
Importeer je een gebruikte auto dan raak je al snel verdwaald in het bos van de BPM regels. De BPM is jaarlijks onderhevig aan veranderingen. voor het berekenen van de BPM voor een gebruikte auto moet je weten dat je het BPM regime voor ieder jaar vanaf de datum eerste toelating tot en met nu mag gebruiken.
Importeer je dus een auto uit 2012 dan kan het zomaar zijn dat het BPM regime van 2014 voor jouw auto het meest voordelig is geweest. Maar dan ben je er nog niet er zijn dan nog steeds drie afschrijvingsmethodes die je mag gebruiken. Welke dit zijn?
- De forfaitaire afschrijvingstabel: Bel de Belastingdienst en dit is de manier die ze je adviseren. Het zal je dan ook vast niet verbazen dat dit in de meeste gevallen de minst voordelige manier is om de BPM te berekenen . Je schrijft van de Bruto BPM maandelijks een bedrag af zonder rekening te houden met zaken als de kilometerstand en de huidige waarde van de auto.
- BPM Koerslijsten: Minder bekend is dat je de BPM ook mag afschrijven over de handelsinkoopwaarde van je auto. Om deze handelsinkoopwaarde zijn er verschillende koerslijsten beschikbaar die allemaal een eigen uitkomst kunnen hebben. Slechts een van deze koerslijsten zal de laagste uitkomst geven. Enkele van deze koerslijsten zijn bijvoorbeeld EuroTax, Xray, ANWB, Bovag, AutoTelexPro. ook binnen deze koerslijsten zijn er nog diverse manieren om te kunnen besparen op het uiteindelijke BPM bedrag.
- BPM taxatie: Is je auto harder afgeschreven dan volgens de afschrijvingstabel of een van de koerslijsten dan is er de mogelijkheid een BPM taxatie uit te voeren. Denk hierbij aan schadeauto’s, auto,s met hoge kilometerstanden, of auto’s met meer gebruikssporen dan normaal is voor hun leeftijd .
BPM berekenen bij import nieuwe auto
Volgens de Belastingdienst is een auto nieuw voor de BPM wanneer deze jonger is dan 3 maanden of minder dan 3000km heeft gereden. Al vanaf 2012 berekenen we de BPM voor een nieuwe auto volledig over de Co2 uitstoot.
Weten hoeveel BPM je moet betalen?
Wil jij weten wat voor jouw auto de voordeligste BPM is? Maak dan gebruik van onze gratis BPM berekening! Stuur ons alle autogegevens door of een link naar de advertentie en we maken graag een BPM berekening voor je.