Een auto kopen blijft een behoorlijke investering maar er zijn tegenwoordig voldoende manieren om hier zonder al te veel moeite behoorlijk op te besparen. Zakelijk een Duitse auto importeren is iets wat wij de afgelopen maanden hard zien toenemen. Een auto importeren op de BV of eenmanszaak wint hard aan populariteit en dat is niet voor niets.
Waarom zakelijk een auto importeren
Naast dat een auto importeren financieel aantrekkelijk is heb je in het buitenland ook een stuk meer keuze. Vooral in Duitsland vind je meer auto voor je geld. Vooral zogenoemde jahreswagens of youngtimers zijn bij ondernemers momenteel mateloos populair om te importeren. maar ook een bestelauto importeren kan in veel gevallen interessant zijn.
Naast dat je aanzienlijk op de aanschafprijs kunt besparen valt in veel gevallen de fiscale waarde voor de bijtelling van een importauto ook net wat gunstiger uit dan dezelfde uitvoering in Nederland. Ook op de importbelasting (BPM) kun je door een goede berekening/taxatie flink besparen.
Garantie die ook in Nederland geldig is. Koop je een jonge auto die nog binnen de fabrieksgarantie valt dan kun je hier ook zonder problemen mee bij de dealer in Nederland terecht. Vaak zijn deze garanties ook nog te verlengen.
Auto importeren als ondernemer: Hier moet je op letten
Hoewel het vrijwel altijd een goed idee is je volgende auto te importeren zijn er ook nog wel wat valkuilen. Wij hebben alles al gezien en meegemaakt en helpen je graag een aantal veelgemaakte fouten voorkomen.
Wekelijks bellen ondernemers ons wanneer deze fouten al begaan zijn, dan is het helaas vaak te laat. Zo zien we regelmatig dubbele btw heffingen, een onjuiste datum eerste toelating, of een afwijkende Co2 uitstoot wat direct van invloed is op de BPM en bijtelling.
1. Voorkom dubbele btw heffing
Als ondernemer is de BTW uiteraard aftrekbaar. Zo ook voor een importauto. Het terugvorderen van de buitenlandse btw raden wij echter niet aan. Beter is om de auto ex btw aan te kopen in het buitenland en vervolgens bij import in Nederland op te geven in de belastingaangifte. Deze procedure (intracoummunautaire verwerving) Is sneller en eenvoudiger dan het zelf terugvorderen van de buitenlandse btw.
Het kan wel zo zijn dat de verkoper je vraagt de btw als borg achter te laten. Deze krijg je terug zodra de auto ene Nederlandse inschrijving heeft. Laat dit wel opnemen in de koopovereenkomst.
2. controleer de datum eerste toelating
Controleer voor aanschaf altijd de datum eerste toelating op de buitenlandse autopapieren. Niet zelden zien wij helaas dat deze afwijkt. Nu is een maandje verschil vaak niet zo’n ramp, maar als je auto ineens een jaar jonger of ouder blijkt te zijn kan dat wel een vervelende gevolgen hebben voor de BPM en bijtelling.
3. controleer de Co2 uitstoot
Verreweg de meeste fouten gebeuren met het controleren van de gecombineerde Co2 uitstoot…..of eigenlijk…het niet controleren hiervan. Leuk die informatie in de advertentie maar helaas zien wij nog wel eens afwijkingen in de autopapieren. Check daarom altijd de gecombineerde co2 uitstoot op papieren die bij de auto horen. Deze is direct van invloed op je BPM en bijtelling.
4. laat vooraf alle kosten berekenen
Dit is eigenlijk een opsomming van al het bovenstaande. Ga je zakelijk een auto importeren laat dan vooraf alle kosten doorrekenen. Dit kunnen wij voor je doen op basis van de advertentie maar nog beter is het als we gelijk een kopie van de autopapieren kunnen krijgen.
Maak je gebruik van onze importservice dan Nemen wij uiteraard al het bovenstaande voor je door.