Wanneer je op zoek bent naar een leuke oldtimer is de keus in Nederland vrij beperkt. Tijd dus om over de grens te gaan kijken! Een Oldtimer importeren is eenvoudiger dan je wellicht denkt en waarom zou je je keus beperken tot Nederland als je binnen enkele weken precies de auto die je zoekt voor de deur kan hebben staan uit bijvoorbeeld Amerika, Canada, of natuurlijk gewoon uit Duitsland.

Oldtimer importeren

Oldtimer importeren van binnen of buiten de EU

In de Zoektocht naar je nieuw oldtimer zul je zien dat de keus in het buitenland vaak een stuk groter is. Zoek je een mooie klassieke Alfa of zelfs een Ferrari dan is de kans groot dat je er in Italië wel een zult vinden, Een BMW, Porsche of Mercedes zul je sneller in Duitsland vinden en de meeste muscle cars vind je natuurlijk in Amerika. Ben je op Zoek naar een Mooie Volkswagen T1 dan kan je best eens in Brazilië gaan zoeken!

Natuurlijk zijn er grote verschillen wanneer je een auto binnen de EU koopt of wanneer deze van buiten de EU komt. Ook ga je natuurlijk sneller even kijken bij een auto in Duitsland dan een in Amerika of Brazilië.

En dan krijg je natuurlijk ook nog het transport. Een auto uit Duitsland of Italië haal je natuurlijk wel even op maar uit Amerika…. Ok Amerika is misschien ook nog wel te doen maar wat nou als je droomauto in Japan staat… dan wordt het al een stuk lastiger!!

Oldtimer importeren uit een EU land

Een Oldtimer Importeren uit een EU land is natuurlijk een stuk eenvoudiger dan er een importeren uit bijvoorbeeld Amerika of Canada. Zo is het transport wat eenvoudiger en krijg je niet te maken met Invoerrechten of btw.

Ben je Op zoek naar een bepaald merk of model dan is de kans van slagen vaak het grootst in het land van oorsprong. Maar het kan vaak ook lonen om eens verder te zoeken!

Het zal je nog verbazen hoe groot het aanbod oldtimers is binnen de EU.

>>Zelf importeren of samen doen?

Oldtimer Importeren van buiten de EU

Het kan voorkomen dat de auto die je zoekt binnen Europa gewoon niet te vinden is of dat het prijsverschil gewoon erg groot is. Dan is het tijd om eens verder te gaan kijken.

Komt je droomauto van oorsprong uit Amerika dan is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je daar meer kans van slagen hebt en het prijsverschil vaak aanzienlijk zal zijn!

Je moet dan wel met een aantal dingen rekening houden. Uiteraard krijg je te maken met de wisselkoers. Ook krijg je te maken met de kosten van het transport en verschepen en betaal je bij het invoeren in Nederland 6% BTW en kan je te maken krijgen met invoerrechten

Je betaald geen invoerrechten wanneer je auto aan de volgende eisen voldoet.

  • Je auto is minimaal 30 jaar oud
  • Verkeert in originele staat zonder ingrijpende wijzigingen aan het chassis, motor, stuurinrichting, remsysteem enz..
  • Het model mag niet meer in productie zijn

Voldoe je hieraan dan betaal je alleen de 6% btw over de aankoopprijs + transportkosten.

Oldtimer transport

Heb je eenmaal een mooie oldtimer gekocht dan wil je deze natuurlijk zo snel mogelijk

Koop je een oldtimer binnen de EU dan krijg je alleen te maken met wegtransport. Je hebt dan een aantal keuzes.

  • Zelf rijden met een importkenteken
  • Zelf ophalen met een autoambulance
  • Laten transporteren

>>Transportkenteken, autoambulance of verzekerd transport 

Waar je voor kiest is natuurlijk helemaal je eigen keuze. Ben je er zeker van dat je aanwinst in goede technische staat is dan kan het natuurlijk best leuk zijn om er zelf mee naar Nederland te rijden.

Zie je dit niet zo zitten dan kies je er toch gewoon voor om hem op te halen met een autoambulance. Heb je hier geen tijd voor dan laat je hem natuurlijk gewoon transporteren!

Heb je een auto buiten de EU gekocht, Bijvoorbeeld in Amerika dan krijg je naast wegtransport ook te maken met verschepen.

Voordat de auto verscheept kan worden moet hij natuurlijk eerst nog bij de verscheper komen. Je kunt ervoor kiezen om de auto daar zelf af te leveren of je regelt wegtransport naar de loods verscheper.

Voor het verschepen heb je ook weer een aantal keuzes die allemaal verschillen in prijs.

Zo kun je ervoor kiezen om je auto te verschepen volgens Roll on-Roll off. Een Roll on-Roll off verscheping is met name geschikt voor voertuigen die niet in een Container passen. Bijvoorbeeld grote auto’s of campers. Deze worden vervoerd op een schip dat speciaal ingericht is voor vervoer van voertuigen. Roll on-Roll off is aleen niet van en naar alle havens mogelijk.

Meest voorkomend is verschepen per container. Maar ook hierbij sta je weer voor diverse keuzes met allemaal een eigen prijskaartje. Zo kun je ervoor kiezen om je auto samen met andere voertuigen in een container te laten verschepen of je kunt kiezen voor een eigen container.

Oldtimer RDW Keuring

Of je auto nu van binnen of buiten de EU geimporteerd wordt je moet altijd langs de RDW. Voor voor auto’s ouder dan 30 jaar kan dit alleen na het maken van een afspraak.

Belangrijk voor de RDW keuring is dat je auto aan de Europese regels voldoet. Vooral bij auto’s van buiten de EU is dit meestal niet het geval. Zo voldoet van Amerikaanse auto’s bijvoorbeeld vaak de verlichting niet aan de Europese normen.

Zorg er dus voor dat je dit allemaal nakijkt en bied je auto APK waardig aan bij de RDW keuring. Zo ben je er zeker van dat je niet opnieuw een afspraak moet maken!

Oldtimer BPM aangifte

Ja ja ook voor je oldtimer moet je BPM aangifte doen! Hoewel je voor je oldtimer geen BPM meer hoeft te betalen zul je wel degelijk even de BPM formulieren moeten invullen en inleveren. Dit is echter slechts een formaliteit!

Kosten oldtimer importeren

De kosten voor het importeren kunnen behoorlijk uiteen lopen. wat de uiteindelijke kosten zijn heeft natuurlijk vooral te maken met of de auto uit de EU of bijvoorbeeld uit Amerika komt.

Importeer je een auto binnen de EU dan krijg je te maken met de volgende kosten.

  • Transport
  • RDW leges

Importeer je een auto van buiten de EU dan krijg je vrijwel altijd te maken met het verschepen van de auto. Voor welke methode je ook kiest dit is vrijwel altijd een behoorlijke kostenpost. Bij import van buiten de EU krijg je te maken met de volgende kosten

  • Transport/Verschepen
  • 6% BTW over de aankoopprijs + Transport
  • RDW leges
  • APK Keuring (Alleen auto’s van voor 1960 zij vrijgesteld van APK)
  • voldoet je auto niet aan de eisen zoals hierboven omschreven dan kan je ook nog in aanmerking komen om invoerrechten te betalen.

Verder heb je natuurlijk nog wat kosten aan kentekenplaten eventueel het laten opstellen van de BPM aangifte en wellicht het aanpassen van de auto aan de Europese regels

>>Gratis kostenindicatie

Tot slot

Heb je de RDW keuring goed doorlopen en de bpm aangifte opgestuurd dan krijg je binnen enkele werkdagen je Nederlands kenteken thuisgestuurd. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is Kentekenplaten laten maken en de auto verzekeren!

 

Kom je er niet uit  en wil je het importeren van je oldtimer liever uit handen geven dan staan wij natuurlijk altijd voor je klaar van verscheping tot aflevering voor de deur we kunnen je bij iedere stap van dienst zijn!