Kilometerstand controleren duitsland

De kilometerstand controleren van een Duitse auto, zo doe je het

Tellerfraude id laatste tijd een hot item in Nederland. Radio spotjes reclame enz.. alles om je te waarschuwen voor kilometerfraude. In Nederland kennen we de Nationale Auto Pas (NAP). Een betaalde service waar de kilometerstanden van auto’s geregistreerd en bijgehouden worden. In Duitsland kennen ze geen Nationale Auto Pas maar is dit eigenlijk wel nodig? Zo kun je zelf de Tellerstand van een Duitse auto controleren.

Tellerfraude in Duitsland zwaar strafbaar.

In Nederland is het terugdraaien van teller pas sinds 1januari 2014 bij wet verboden. Het zal je echter verbazen wanneer ik je vertel dat hier nog steeds nauwelijks tot niet tegen op wordt getreden. Google maar eens op ‘kilometercorrectie’ of ‘teller terugdraaien’ je zal zien hoeveel websites hier nog steeds mee adverteren, voor een paar tientjes staat je teller een paar duizend kilometer terug en zolang je dit doet tussen de registratiemomenten van de NAP is er niets aan de hand en zal niemand het merken. Je leest het goed, in Nederland gebeurt kilometerfraude nog aan de lopende band en ben je er ook met een auto met een logische kilometerstand volgens de Nationale Autopas helaas niet zeker van dat dit 100% kloppend is.

In Duitsland wordt kilometerfraude gezien als een zwaar delict waar hoge straffen op staan. Ik zeg dus niet dat het in Duitsland niet gebeurt maar wel dat in Duitsland de kans misschien wel kleiner is dat je een auto koopt waarvan de teller terug is gedraaid misschien nog steeds wel kleiner is dan in Nederland.

Door de onderstaande stappen te volgen kan je zelf snel genoeg nagaan of de auto een kloppende kilometerstand heeft of dat er wellicht mee gesjoemeld is.

 

1. Laat een aankoopkeuring doen.

Eigenlijk is alles na punt één overbodig. Wanneer je ervoor kiest om via Easy Import een aankoopkeuring uit te laten voeren wordt de kilometerstand al gecontroleerd en de servicehistorie opgevraagd. Mocht je toch zelf aan de slag gaan lees dan vooral verder en loop alle onderstaande punten na om de kilometerstand van een Duitse auto te controleren.

 

2. Controleer de onderhoudsboekjes.

onderhoudsboekjes controleren duitslandGeen boekjes aanwezig? Dan kopen wij hem liever niet! Net als wanneer je een auto koopt in Nederland is het
natuurlijk altijd belangrijk inzicht te krijgen in de onderhoudshistorie. Het eerste wat wij doen om inzicht in de kilometerstand van een Duitse auto te krijgen is het controleren van de onderhoudsboekjes en de onderhoudshistorie. Hierbij kijken we onder andere naar het gepleegde onderhoud, de onderhoudsinterval, en niet geheel onbelangrijk, waar is het onderhoud gedaan. Zit er een afgestempeld/ingevuld onderhoudsboekje bij de auto dan kan je de onderstaande stappen doorlopen.

  1. Controller of de auto in onderhoud is geweest bij een merkdealer: Zeker bij een jonge auto met weinig kilometers vind ik dit belangrijk.
  2. Controleer de onderhoudsinterval: is de auto altijd netjes op tijd onderhouden of zitten er onverklaarbare gaten in tijd of kilometerstussen de onderhoudsbeurten?
  3. Bel de merkdealer om de onderhoudshistorie op te vragen: Zolang de auto in onderhoud is geweest bij merkdealers kunnen vrijwel alle merkdealers kunnende de onderhoudshistorie opvragen. Hiervoor heb je wel het chassisnummer nodig.
  4. Check bij warvoor bedrijf de auto in onderhoud is geweest: Is de auto de laatste tijd niet onderhouden bij een merkdealer maar bij een onafhankelijk garagebedrijf google dan altijd even de bedrijfsnaam en eventueel klantervaringen. Je kan ze natuurlijk ook altijd even bellen of ze je nog wat kunnen vertellen over de desbetreffende auto.

 

3. Controleer de Duitse keuringsbewijzen.

In Duitsland kennen ze net als in Nederland een vorm van APK, ook wordt tijdens deze keuringen (die overigens een stuk strenger zijn dan in Nederland) altijd de kilometerstand vastgelegd. een goede manier om de kilometerstand na te gaan is dus ook om de aanwezige keuringsrapporten in te zien

 

4. Controleer de motorruimte op stickers en kaartjes.

onderhoud controleren duitse autoKijk in de motorruimte van de auto voor stickers en kaartjes van onderhoud. Bij een oliewissel of bijvoorbeeld het
vervangen van de distributieriem worden vaak stickers of kaartjes in de motorruimte geplaatst met daarop de datum en kilometerstand.

Hiermee kan je kijken of dit correspondeert met de onderhoudsboekjes. Home je een kilometerstand tegen die hoger is dan op teller dan klopt er natuurlijk iets niet. Kom je een kaartje of sticker tegen van een ruime tijd geleden met een kilometerstand bijna gelijk aan de huidige kilometerstand dan is dat natuurlijk ook wel enigszins discutabel.

 

5. Controleer de productiedatum en slijtage van de banden.

Productiedatum band controlerenOp iedere autoband is een zogeheten DOT nummer te vinden. Aan dit nummer is de productiedatum van de banden terug te leiden. kom je bijvoorbeeld DOT 2115 tegen dan staat dit voor 21e week 2015. De band van de foto is in dit geval dus van de 20e week 2015.

Kijk je voor een jonge auto met slechts enkele duizenden kilometers maar zijn de banden al aan vervanging toe of misschien zelfs al eens vervangen dan kan je er bijna wel van uitgaan dat de auto meer kilometers heeft gelopen.

 

6. Controleer het interieur 

Misschien wel het meest voor hand liggend maar toch ook vaak over het hoofd gezien. Koop je een auto met 30.000km op de teller dan hoort het interieur er natuurlijk niet uit te zien als dat van een auto die het vijfvoudige gelopen heeft.  Natuurlijk bekijk je de algehele staat van de auto maar let dan vooral ook op die van het interieur en dan vooral op de onderdelen die intensief gebruikt worden. Hieronder een aantal slijtage gevoelige punten

  1. Slijtage vloermatten
  2. Slijtage stuur
  3. Slijtage versnellingspoort
  4. Slijtage pedalen

 

7. Laat de sleutels uitlezen.

Ok, aan de hand van bovenstaande stappen kom je al een heel eind en kan je zelf al goed nagaan of de kilometerstand van een Duitse auto klopt. Ben je echter nog niet helemaal overtuigd dan kan je natuurlijk altij nog een stapje verder gaan. De sleutels uit laten lezen bij een merkdealer is dan een logische vervolgstap.

Tegenwoordig is het ongelofelijk wat er allemaal te achterhalen valt uit de sleutel, zo is onder andere de onderhoudshistorie uit te lezen. Binnen 10 minuten kun je de onderhoudshistorie zien en zelfs of er ooit gerommeld is met de kilometerstand. Grote kans namelijk dat de historische kilometerstand nog steeds in de sleutel te vinden is.

 

8. Bel de oude eigenaar.

Ik geef het eerlijk toe, dit gaat misschien een beetje ver maar ik moet toch ook echt toegeven dat wij het regelmatig doen. Wanneer we er toch nog niet helemaal zeker zijn van de kilometerstand of toch net dat extra stukje zekerheid willen hebben of verleden van de auto willen weten proberen we wel eens de oude eigenaar op te sporen.

op de Fahrzeugbrief (Duits kenteken) worden de vorige eigenaren vermeld. het is tegenwoordig met name dankzij Google vrij eenvoudig om doormiddel van de naam en het adres een telefoonnummer te vinden In de meeste gevallen zal het je verbazen hoe graag ze je te woord staan met de nodige historie over de auto. Beetje vreemd maar vaak de moeite waard!

 

Laat de kilometerstand vastleggen in het koopcontract

Laat de kilometerstand altijd duidelijk vastleggen in het koopcontract of de koopovereenkomst. Dit zorgt voor duidelijkheid en voorkomt onenigheid bij eventuele garantiegevallen.

Duitsland heeft geen Nationale Auto Pas

De kilometerstand controleren van een duitse auto kan je helaas niet doen aan e hand van een Nationale Auto Pas. Toch moet ik je eerlijk zeggen dat ik er een beter gevoel bij heb wanneer ik een auto koop na het doorlopen van bovenstaande stappen dan een auto met een logische kilometerstand volgens de Nationale Auto Pas. Ook de NAP blijkt namelijk niet waterdicht. De bovenstaande tips kun je dus ook prima toepassen bij het kopen van een auto in Nederland.

Veel auto’s met lage kilometerstanden in Duitsland

Een vraag die we hier met enige regelmaat krijgen is ‘hoe kunnen er in Duitsland zoveel auto’s met lage kilometerstanden te koop staan?’ Het antwoord op deze vraag is eigenlijk vrij simpel. Ten eerste staan er in Duitsland vele malen meer occasions te koop dan in Nederland en dus ook meet met lagere kilometerstanden, Daarnaast staan er veel zogenoemde jahreswagens te koop. Dit zijn auto’s die kort gebruikt zijn door medewerkers van het desbetreffende merk en vaak slechts enkele maanden oud zijn.