Selecteer een pagina

Benieuwd naar de kosten van het invoeren van jouw droom auto? In dit artikel lichten we alle factoren toe.

De-kosten-van-auto-importeren

Kosten bij het importeren van een auto

Om te weten wat een auto importeren je precies gaat kosten is het als eerste is het belangrijk te weten of de auto die je op het oog hebt binnen of buiten de EU staat. Dit is belangrijk om te weten voor de transportkosten de BTW, eventuele invoerrechten en de typegoedkeuring!

Enkele kosten waar je altijd mee te maken krijgt of je nu een auto uit Duitsland of Amerika importeert zijn de volgende.

Aankoopprijs

Logisch natuurlijk! voor je een auto kan importeren zul je er eerst toch echt een moeten kopen. Ons advies: Ga nooit meteen akkoord met de vraagprijs uit de advertentie, er is vrijwel altijd nog wat ruimte om te onderhandelen! Ook speelt de aankoopprijs nog een rol bij de invoerrechten wanneer je een auto importeert van buiten de EU. Hoe lager hoe beter natuurlijk!

BTW

Bij import vanuit een ander EU land krijg je eigenlijk niet te maken met de BTW als deze in het land van herkomst al voldaan is. Er is echter een uitzondering! Is je auto jonger dan 6 maanden of heeft deze minder dan 6000km op de teller staan dan kan de belastingdienst je auto als nieuw aanmerken en mag je nog een keer de belasting afrekenen ook al heb je deze in het land van herkost al betaald!

Importeer je een auto van buiten de EU dan betaal je altijd 21% btw over de aankoopprijs+transportkosten+invoerrechten. Gaat het om een auto ouder dan 30 jaar dan betaal je 6% btw.

BPM

Of je nu een auto invoert van binnen of buiten de EU de BPM is iets waar je niet onderuit komt. Het te betalen BPM bedrag is op verschillende manieren te berekenen maa wordt in de basis berekend over de gecombineerde co2 uitstoot. Dit bedrag mag je dan weer op verschillende manieren afschrijven, op leeftijd, Marktwaarde of taxatiewaarde. De BPM is op vele manieren te berekenen waarvan er altijd maar een de voordeligste is. Wees er zeker van dat je de BPM op de juiste manier berekent en kunt onderbouwen want je kunt slechts een keer een BPM aangifte inleveren. Klopt er iets niet dan kan dat je wel eens duur komen te staan.

Transportkosten

Of je auto nu uit Duitsland of Amerika moet komen je zult hem altijd naar Nederland moeten transporteren. Hoe je dit doet kan je natuurlijk helemaal zelf invullen en iedere vorm van transport heeft zijn eigen kostenplaatje. Kies je er voor om de auto te laten transporteren of rij je hem zelf naar Nederland met een importkenteken of haal je hem op met een autoambulance. Buiten de eu moet jein het land van herkomst vaak het transport naar de haven regelen alvorens de auto verscheept kan worden. ook moet je rekening houden met het transport binnen Nederland.

Kosten RDW keuring

Voor het verkrijgen van het Nederlands kenteken moet je in alle gevallen langs het RDW om de auto te laten keuren. Voor een auto die in Europa geleverd is of een Europese typegoedkeuring heeft is dit eenvoudiger en goedkoper dan voor een auto van buiten de eu die nog geen Europese typegoedkeuring heeft. Heeft je auto geen Europese typegoedkeuring dan moet je auto bij het RDW in Lelystad een uitgebreide keuring ondergaan. De RDW keuring voor een auto uit een ander eu land kost 107.33,- voor een auto van buiten de eu zijn deze kosten een stuk hoger.

Extra kosten bij een auto importeren van buiten de EU

Verschepen

Wanneer je een auto van buiten de EU importeert zit je al heel snel aan verschepen vast om de auto hier te krijgen. De kosten van verschepen zijn erg afhankelijk van waar de auto staat het formaat en de manier van verschepen. Zo kun je ervoor kiezen om je auto te verschepen volgens Roll on-Roll off of in een container.

Verschepen via Roll on-Roll off  is met name geschikt voor voertuigen die niet in een container passen. Denk hierbij aan grote auto’s of campers. Deze worden vervoerd op een schip dat speciaal ingericht is voor vervoer van voertuigen. Roll on-Roll off is helaas niet van en naar alle havens mogelijk.
De meest bekende en meest voorkomend manier van verschepen is per container. Maar ook hierbij sta je weer voor diverse keuzes met allemaal een eigen prijskaartje. Zo kun je ervoor kiezen om je auto samen met andere voertuigen in een container te laten verschepen of je kunt kiezen voor een eigen container.

Invoerrechten

Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar is dit 6%.

 

Even op een rij

Bij import van een auto van een ander u land krijg je te maken met de volgende kosten

  • Aankoopprijs
  • BMP
  • Transport
  • RDW keuring

Bij het importeren van een auto van buiten de EU komen hier de volgende kosten nog bij

  • Verschepen
  • Invoerrechten
  • BTW

Wil je verzeker van zijn dat je niet te veel BPM betaalt,geen naheffing krijgt van de belastingdienst en maximaal voordeel uit het importeren haalt? Denk er dan eens over na om het uit te besteden. Zo heb je er zelf weinig omkijken naar en heb je toch nog steeds het voordeel van het importeren. Uitbesteden verdient zichzelf namelijk vrijwel altijd terug in zowel tijd als geld!

Wil je een prijsindicatie van een auto die je op het oog hebt neem dan gerust eens contact met ons op