Natuurlijk gaat de BPM weer omhoog!
Eind December is er vast een groot feest bij de Belastingdienst. In 2015 wordt de BPM namelijk weer flink verhoogd en zoveel mogelijk belasting heffen is natuurlijk wat de belastinginspecteurs het liefst doen.
De BPM tarieven voor 2015 wat gaat er veranderen.
Even kort door de bocht berekent de belastingdienst in 2015 voor iedere nieuwe auto die meet dan 0gr/km co2 uitstoot een vast BPM bedrag van 175,- daarnaast betaal je een x bedrag aan BPM op basis van de gecombineerde co2 uitstoot.
Ook autos die in 2014 nog in de belastingvrije categorie vielen van 88 gr/km voor benzine en 70 gr/km voor diesel zullen in 2015 gewoon belast worden met BPM. Alleen voor auto’s met 0gr/km co2 uitstoot betaal je geen BPM.
Even een rekenvoorbeeld voor een nieuwe auto. Een benzine auto die 109 gram per kilometer CO2 uitstoot, de bovengrens van de tweede schijf, betaalt dus boven op het vaste tarief van 175 euro, 7.521 euro aan BPM. het totale BPM bedrag komt dus op 109×69+175= 7696.
Voor diesels is er ook nog een dieseltoeslag. Deze dieseltoeslag geldt voor auto’s met een CO2-uitstoot van meer dan 70gr/km. Per gram co2 uitstoot boven de 70gr/km geldt een dieseltoeslag van 86 euro per gram co2.
Dan is er ook nog de dieseltoeslag. Koop je een diesel die meer CO2 uitstoot dan 70gr/km dan betaal je voor iedere gram daarboven een toeslag van 86 euro.
In 2015 Ben je dus voor vrijwel iedere auto meer aan BPM kwijt. Op bijvoorbeeld een auto uit de categorie Citroen C1, Peugeoot 107 etc.. scheelt dit al snel zo’n 10%..
Hoe kun je dan toch minder BPM betalen?
Dat zou je wel willen weten he?! Als je slim bent koop je je nieuwe auto dus niet in Nederland maar ga je een auto importeren uit bijvoorbeeld Duitsland
Voor onze klanten importeren wij veel jong gebruikte occasions. In Duitsland ook wel Jahreswagen genoemd.
Op deze manier kan je de belastingdienst nog te slim af zijn. Een Jahreswagen met 3000km op de teller wordt door de Belastingdienst voor de BPM als tweedehands gezien. op deze manier bespaar je dus meteen al een flink percentage aan BPM.
Wees de belastingdienst dus te slim af en bespaar flink op je nieuwe auto door hem niet in Nederland te kopen maar te importeren.
Het enige doel van de belastingdienst is om samen met de BOVAG en ANWB om iedreen zo bang mogeljk te maken voor importauto’s zodat ze zoveel mogelijk BPM kunnen innen! Maar een auto importeren is natuurlijk niet voor niets populairder dan ooit!