Wil je in 2017 een auto importeren? Dan moet je dit weten over de BPM. Iedere dag krijgen wij veel vragen over hoe het zit met de BPM in 2017.
Gaan ze de BPM afschaffen in 2017? Is de BPM lager geworden? Hoe kan ik de BPM berekenen in 2017? Wat zijn de BPM tarieven voor 2017? etc….
Tijd dus voor wat duidelijkheid.
BPM wijzigingen in 2017
Er is de laatste jaren nogal wat onduidelijkheid rond de BPM, gaan ze de BPM afschaffen, is de bruto BPM nu omhoog of omlaag aan het gaan, en zo nog veel meer…
Per 1januari zijn er inderdaad een aantal veranderingen doorgevoerd.
- De BPM tarieven zijn iets verlaagd maar de tariefgroepen aangescherpt waardoor de meeste nieuw auto’s duurder zijn geworden
- De vaste voet is verhoogd van 175,- naar 350,-
- Alleen vol elektrische auto’s zonder Co2 uitstoot zijn nog vrijgesteld van BPM
De bruto BPM wordt altijd berekend over de gecombineerde Co2 uitstoot. Bij iedere Co2 categorie hoort een BPM tarief over de gram per kilometer aan co2 die de auto uitstoot.
Deze tarieven zijn dan wel iets omlaag gegaan per 1januari maar daartegenover zijn de tariefgroepen aangescherpt. Hierdoor zullen de meeste auto’s in een hogere categorie vallen dan voorgaande jaren en zijn daardoor dus duurder geworden.
Tussen 2017 en 2020 gaan we dus wel iets aan BPM afbouwen maar wie goed opgelet heeft ziet dat we de laatste jaren eigenlijk nagenoeg hetzelfde percentage omhoog zijn gegaan.
BPM gebruikte auto berekenen 2017
Wil je de BPM berekenen voor een gebruikte auto dan moet je weten dat dit op verschillende manieren kan.
- volgens de afschrijvingstabel van de Belastingdienst: Oficieel heet dit de forfaitaire afschrijvingstabel. Hierbij mag je maandelijks een vast percentage BPM afschrijven.
- Volgens een koerslijstberekening: Grote kans dat je auto volgens een koerslijst harder afschrijft dan volgens de afschrijvingstabel. Tegenwoordig zijn er 6 koerslijsten beschikbaar die gebruikt kunnen worden, helaas zijn deze niet allemaal beschikbaar voor particulieren. Ook binnen iedere koerslijst zijn nog diverse mogelijkheden om te besparen.
- Volgens een taxatierapport: Heeft de auto meer gebruikssporen dan normaal is voor zijn leeftijd of zelfs schade dan biedt een taxatierapport uitkomst. Zo kun je al snel een behoorlijk bedrag aan BPM besparen.
Goed, Je weet nu welke manieren je mag gebruiken maar je moet ook weten dat je tussen de datum eerste toelating van de auto en nu waarschijnlijk verschillende BPM regimes hebt gehad. Deze mag je allemaal gebruiken om voor jouw auto de laagste BPM te berekenen.
Voorbeeld: Koop je een auto uit 2013 dan mag je tussen 2013 en nu (2017) alle BPM regimes gebruiken om tot het laagste BPM bedrag voor jouw auto te komen. Het kan dus zomaar zijn dat voor jouw auto een koerslijstberekning volgens de BPM tarieven van 2016 het meest voordelig uitpakt.
Voordelig BPM berekenen 2017
Zoals je inmiddels het kunnen lezen zijn er de laatste jaren nogal wat wijzigingen geweest. Een BPM berekening maken lukt met een beetje inspanning nog wel. Maar hoe weet je zeker of je echt niet te veel BPM betaalt?
Bij Easy Import zijn we dagelijks bezig met de BPM en kunnen we ook voor jou de meest gunstige BPM berekenen.
Benieuwd wat jij kunt besparen? Vraag onze gratis BPM indicatie aan.