Vraag jij je af waarom een auto importeren een beter idee zou zijn dan er een in Nederland kopen?
1. Na drie maanden kun je al flink op de BPM besparen
Het is natuurlijk geen geheim dat zodra je de showroom verlaat een nieuwe auto gelijk flink afschrijft. Waarom zou je hier dan niet van profiteren?
Na slechts 3 maanden en 3000km is een import auto niet meer nieuw voor de Belastingdienst. In het kort betekent dit dat je op een auto van drie maanden oud dus al flink wat geld op de BPM kunt besparen Hierdoor bespaar je in veel gevallen al snel zo’n 30 tot 40% op de BPM!
Je zou dus ook je nieuwe auto op duits kenteken kunnen kopen en hem pas na drie maanden invoeren in Nederland!!
2. Het Duitse occasion aanbod is vele malen groter dan in Nederland
Of je nieuwe een nieuwe BMW of juist een oldtimer wilt importeren het aanbod is in Duitsland gewoon vele malen groter
Op dit moment staan er op Mobile.de zo’n 1.4 miljoen auto’s klaar om geimporteerd te worden. Als we kijken op autoscout24 in Nederland zien we dat dat er slechts zo’n 200.000 zijn. Waar denk jij eerder te slagen?….Juist ja!
3. Nederlandse occasionprijzen worden kunstmatig hoog gehouden
Naast het kleinere aanbod van occasions in Nederland worden de prijzen ook nog eens kunstmatig hoog gehouden. Nederlandse consumenten blijven nou eenmaal gemakkelijk te veel betalen voor een occasion. Daarom is er voor de occasion dealers ook geen enkele reden om de prijzen te verlagen.
In Duitsland is juist het tegenovergestelde aan de hand. Het grote aanbod zorgt voor veel concurrentie waardoor de prijzen behoorlijk onder druk staan.
Voor veel auto voor weinig geld is Duitsland nu echt the place to be!
4. Duitsland heeft een lager BTW tarief.
Hoe je het ook wendt of keert op een importauto moet ergens een keer de BTW worden betaald. In Nederland betalen we tegenwoordig 21% BTW op een nieuwe auto in Duitsland is dit 19%. Natuurlijk is dit niet een mega groot verschil maar we moet tegenwoordig en beetje op de kleintjes letten.
Is de auto die je wilt importeren Minimaal 3 maanden oud en heeft deze minimaal 3000km op de teller dan wordt deze in nederland niet meer als nieuw aangemerkt en profiteer je dus van het Duitse 19% tarief.
5. Jahreswagens in overvloed!
Een Jahreswagen is meestel een auto die van personeel van de fabriek of dealer is geweest of is gebruikt als demo. Een zogeheten Jahreswagen is maximaal een jaar oud en heeft in de meeste gevallen maar weinig kilometers. Een jahreswagen is vaak nog het meest interessant als importauto. Ook zijn deze door de vaak lage kilometerstanden een goed alternatief voor een nieuwe auto.
Deze auto’s worden ook veel door de Nederlandse dealers geimporteerd en vervolgens aangeboden op de Nederlandse markt. Natuurlijk is het veel voordeliger als je ervoor kiest om zelf een jahreswagen bij een Duitse dealer te kopen.