Een motor importeren. Hoe werkt het en tegen welke kosten loop je aan. Op zoek naar een nieuwe motor en kan je in Nederland niet echt vinden wat je zoekt of valt alles net buiten je budget? Waarom dan niet een motor importeren uit het buitenland! Het is eenvoudiger en voordeliger dan je wellicht zult denken!

 

Motor importeren

Een motor importeren van van binnen of buiten de EU

Wanneer je op zoek gaat naar een motor in het buitenland zou ik je als eerst adviseren om eens te kijken wat er binnen europa te vinden is, Bijvoorbeeld in Duitsland op de motoren afdeling na Mobile.de. Nog steeds niet gevonden wat je zocht? Dan gaan we verder! Het spreekt voor zich dat je de meeste motoren van een bepaald merk vind in het land van herkomst. Ducati’s en Aprilia’s in Italië BMW’s in Duitsland en Harley’s en Buell’s natuurlijk in Amerika.

Uiteraard zijn er grote verschillen in de werkwijze van een motor importeren uit de eu of bijvoorbeeld uit Amerika. Duitsland of België rij je nog wel even naartoe om te gaan kijken maar hoe doe je dat met een motor uit Amerika?

En dan het transport een een motor uit Duitsland haal je wel even op in een busje of op een aanhanger maar vanuit Amerika of nog lastiger Japan zit je gelijk met het binnenlands transport en verschepen. Ga je dat allemaal zelf regelen of laat je dit aan een professional over?

Motor importeren uit een EU land

Het spreekt natuurlijk wel voor zich dat een motor importeren van binnen de eu wat eenvoudiger en minder omslachtig is dan een motor uit van buiten de eu uit bijvoorbeeld Amerika. Zo krijg je niet te maken met typegoedkeuringen, verschepen, invoerrechten en in de meeste gevallen niet met de btw.

  • Typegoedkeuring: Koop je een motor die geleverd is binnen de EU dan beschikt deze al over een Europese typegoedkeuring. Dit is nodig om een Nederlands kenteken aan te kunnen vragen zonder een uitgebreide keuring te ondergaan.
  • Transport: Een motor die je in bijvoorbeeld in Duitsland koopt is eenvoudig zelf op te halen doormiddel van een aanhanger of een busje, ook als je ervoor kiest de motor te laten transporteren zullen de kosten alles meevallen.
  • Invoerrechten: Bij het importeren van een motor uit een ander eu land hoef je geen invoerrechten te betalen.
  • BTW: Bij import uit de EU hoef je in de meeste gevallen niet nogmaals de BTW te betalen, Er zijn echter enkele uitzonderingen. Koop je een motor die jonger is dan 6 maanden of die minder dan 6000km heeft gelopen dan ziet de belastingdienst deze als nieuw voor de BTW en moet je dus BTW betalen. In dit geval moet je er dus voor zorgen dt je de motor ex btw kunt kopen in het buitenland.
  • BPM: Bij het importeren van een motor ontkom je helaas niet aan de BPM. ook hier moet je even opletten, is je motor jonger dan 3 maanden of heeft deze minder dan 3000km gelopen dan ziet de belastingdienst je motor als nieuw voor de BPM. Is je motor ouder of heeft hij meer gelopen dan mag je de BPM op verschillende manieren afschrijven.
  • RDW keuring: Als het goed is heeft je motor een Europese typegoedkeuring, in dit geval doet het RDW geen technische keuring maar alleen een identiteitscontrole.

Motor Importeren van buiten de EU

Het kan voorkomen dat de auto die je zoekt binnen Europa gewoon niet te vinden is of dat het prijsverschil gewoon erg groot is. Dan is het tijd om eens verder te gaan kijken.

Komt je droommotor van oorsprong uit Amerika dan is het natuurlijk vanzelfsprekend dat je daar meer kans van slagen hebt en het prijsverschil vaak aanzienlijk zal zijn!

Je moet dan wel met een aantal dingen rekening houden. Uiteraard krijg je te maken met de wisselkoers maar ook krijg je te maken met de kosten van het transport, verschepen en betaal je bij het invoeren in Nederland BTW en invoerrechten.

  • Typegoedkeuring:Bij een motor van buiten de eu heb je in veel gevallen kans dat dit type/model ook in Europa geleerd is. in dit geval kan je navragen bij de fabrikant of er voor de motor een Europese typegoedkeuring is afgegeven. is dit niet het geval dan doet het RDW deze keuring op het testcentrum in Lelystad.
  • Transport: Een van de dingen die komt kijken bij een motor importeren van duiten de eu maar vaak vergeten wordt is het transport naar de haven voor verscheping. Houd er rekening mee dat je hier goede afspraken over maakt met je transporteur. ook transport van de haven in Nederland naar het los adres moet je niet vergeten.
  • Verschepen: Het verschepen van je motor kan op verschillende manieren met allemaal een eigen prijskaartje. Onze voorkeur gaat altijd uit naar het plaatsen van de motor in een passende krat alvorens deze in de container gaat. er zijn echter veel bedrijven die de motoren onbeschermd in een container plaatsen. ook kun je kiezen voor roll-on roll-off.
  • Invoerrechten: Importeer je ene motor van buiten de eu dan betaal je bij het invoeren in Nederland 6% invoerrechten over de aankoopprijs + de kosten van verschepen.
  • BTW: Over de aankoopprijs+kosten verschepen+invoerrechten betaal je 21% BTW.
  • BPM: Ook bij het importeren van buiten de EU ontkomen we niet aan de BPM. ook hier geldt hetzelfde als bij import uit een eu land. Is een motor nieuwer dan 3 maanden of heeft hij minder dan 3000km op de teller ziet de belastingdienst hem als nieuw voor de BPM.Is je motor ouder of heeft hij meer gelopen dan mag je de BPM op verschillende manieren afschrijven.
  • RDW: Is er voor je motor een europese typegoedkeuring is afgegeven dan heb je geluk en kun je bij het dichtstbijzijnde RDW station terecht en neemt het RDW deze gegevens over en voert een identiteitscontrole uit. Heb je gen typegoedkeuring dan zal je motor een meer uitgebreide en kostbare keuring moeten ondergaan op het testcentrum in Lelystad

Motor verschepen Motor krat container