Afgelopen maand werden wij benaderd door een relatie van ons om een BMW te importeren. De beste man was er al helemaal uit met de verkoper en had eigenlijk al een mondelinge toezegging gedaan om de auto te kopen. Gelukkig konden wij nog net op tijd ingrijpen om een misser van ruim 20.000,- euro te voorkomen.
Om dit verhaal goed te begrijpen moet je eerst het volgende weten. Om voor een gebruikte auto tot een BPM bedrag te komen berekenen we eerst de historische bruto BPM. Deze kunnen we vervolgens weer op verschillende manieren afschrijven, denk aan de afschrijvingstabel op leeftijd, een van de vele koerslijsten, of een BPM taxatie.
Voor 2008 werd de bruto BPM altijd bepaald door een percentage van de nieuwwaarde van de auto. In 2008 kwam hier verandering in en is de Belastingdienst de bruto BPM deels gaan bepalen op basis van de gecombineerde CO2 uitstoot en sinds 2013 is de bruto BPM zelfs volledig afhankelijk van de CO2 uitstoot.
Sinds 2013 is de cataloguswaarde van de auto totaal niet meer van invloed op het bruto BPM bedrag, het enige wat de bruto BPM bepaalt is de Co2 uitstoot. Of je nu een Nieuwe Volkswagen Golf of een veel duurdere Mercedes E klasse koopt, wanneer de CO2 uitstoot gelijk is dan is ook de bruto BPM gelijk.
Co2 uitstoot bij import
Wanneer we de BPM berekenen bij import dienen we dus ook te rekenen aan de hand van de geregistreerde CO2 uitstoot. Over het algemeen is dit allemaal wel bekend en te vinden i onze systemen waarin we alle fabrieksgegevens van de meeste merken, modellen, types en uitvoeringen wel hebben staan.
We zien echter wel eens dat sommige auto’s hier toch net iets van afwijken. Dit kan bijvoorbeeld komen wanneer een uitvoering net in een nieuwe typegoedkeuring valt en de Co2 opnieuw geregistreerd is. Het gaat dan ik de meeste gevallen om een aantal gram Co2 per kilometer meer of minder. Dit is niet schrikbarend maar kan soms wel een paar honderd euro aan BPM schelen.
Het kan echter ook zo zijn dat de auto al eens opnieuw ingevoerd is. zo kwamen wij bovenstaande BMW tegen welke vanuit Amerika opnieuw naar Duitsland was geïmporteerd. In dat geval wordt de Co2 uitstoot opnieuw vastgesteld of wordt er uitgegaan van de Amerikaanse gegevens voor typegoedkeuring. Dit resulteert in veel gevallen tot heel andere CO2 waardes.
31000,- euro of 8000,- euro BPM
Voor een relatie van ons waren wij al een tijdje op zoek naar een redelijk specifieke uitvoering van een BMW 435XI Grand Coupe. Aangezien deze lastig te vinden was bleef de klant zelf ook verder zoeken en kwam een zeer nette, en op het eerste gezicht zeer voordelige BMW 550XI High Executive tegen met vrijwel alle opties.
Op een Woensdagmiddag belde hij ons met het nieuws de auto te hebben gevonden, en na contact met de verkoper een zeer scherpe prijs afgesproken te hebben. Of wij snel een importkenteken konden verzorgen en een BPM indicatie konden maken want hij stond op het punt een aanbetaling te doen en ging hem zaterdag ophalen. Geen probleem natuurlijk.
Om echter een exacte berekening te maken wilde ik toch graag het chassisnummer van de auto hebben. Ik zocht contact met de verkoper, stelde wat vragen en vroeg een kopie van de fahrzeugbrief of het chassisnummer. Normaalgesproken nooit een probleem.
De verkoper was hier echter niet zo happig op en vertelde dat we maar langs moesten komen en dan alles in konden zien. Op dat moment begon de argwaan, ik vertelde de verkoper dat ik dan minimaal de gecombineerde CO2 uitstoot wilde weten welke geregistreerd staat op de Duitsee fahrzeugbrief. Eerder zouden we niet verder gaan.
Op dat moment kwam de aap uit de mouw. De auto bleek geïmporteerd te zijn vanuit Amerika. Op zich natuurlijk niet erg alleen bedroeg de CO2 uitstoot geen 214g/km maar 319g/km. dDit zou bij import in Nederland resulteren in een rest BPM van maar liefst 31368,- euro. Op dat moment was de auto natuurlijk totaal niet meer interessant.
Check daarom altijd vooraf de CO2 uitstoot. Deze kun je vinden onder Kopje V7 op deel 1 van de Duitse autopapieren.
Afloop
Uiteindelijk hebben we voor deze relatie een bijzonder mooie 435XI gevonden. Deze hebben we vervolgens met veel voordeel en 3 jaar BMW merkgarantie kunnen importeren.
Ook benieuwd naar de voordelen? Vraag dan een gratis BPM berekening aan