Youngtimers zijn enorm in trek, en dat is niet voor niets. Dankzij de fiscale voordelen is het tegenwoordig enorm interessant om een youngtimer te rijden. Gezien het aanbod in Nederland klein en veel te duur is geworden is een youngtimer importeren uit Duitsland of België een veelgemaakte keuze.
Youngtimer importeren, de voordelen
Vanaf 15 jaar wordt een auto gezien als youngtimer. En zeg nou eerlijk, zo oud is dat eigenlijk niet. Kijk eens wat een geweldige auto’s je 15 jaar geleden kon kopen! Auto’s die toen onbetaalbaar waren zijn nu voor aantrekkelijke prijzen te koop en ook nog eens voordelig te rijden.
De meeste youngtimers die geïmporteerd worden zijn voor zakelijke klanten. Deze willen in de meeste gevallen een youngtimer importeren vanwege het gunstige bijtellingstarief.
Voordelige bijtelling youngtimer
Importeer je een youngtimer en ga je deze ook prive rijden dan moet je bijtelling betalen. De bijtelling op een youngtimer bedraagt 35%.
Dit lijkt veel, maar je betaalt deze bijtelling niet over de nieuwwaarde zoals bij een jongere auto maar over de WEV (waarde economisch verkeer) oftewel de dagwaarde van de auto. Deze is uiteraard veel lager dan de nieuwwaarde ooit is geweest en daardoor valt die 35% bijtelling op een youngtimer weer enorm mee!
BPM youngtimer
Ook bij het importeren van een youngtimer ontkom je helaas niet aan de Belastingdienst, deze willen graag nog een deel BPM (belasting personenauto’s en motorvoertuigen) van je hebben. Waar je voor een jonge auto vaak nog duizenden euro’s aan BPM moet betalen is dit voor een youngtimer vaak slechts een paar honderd euro.
Om er achter te komen hoeveel je precies moet betalen kun je vooraf contact met ons opnemen. We maken dan graag gratis en vrijblijvend een kostenindicatie met BPM berekening voor je.
Groter en voordeliger aanbod in Duitsland en België
Mede door de gunstige bijtelling is het rijden van een youngtimer momenteel mateloos populair onder ondernemers. Als we naar het aanbod in Nederland kijken is dit goed terug te zien aan de prijzen.
De vraag naar youngtimers is momenteel groter dan het aanbod en daardoor zijn de prijzen in Nederland enorm hoog. Een auto die youngtimer genoemd mag worden verdubbelt soms wel in prijs als we het vergelijken met een vergelijkbaar model van een paar jaar jonger.
Een youngtimer importeren is daarom een perfect alternatief voor de Nederlandse markt. Als we kijken naar het aanbod in Nederland zien we dat het overgrote deel interessante youngtimers een importauto betreft. Deze zien we vaak eerst op een van de Duitse autosites staan en enkele dagen later staan ze voor absurde bedragen in Nederland te koop. Is dit dan omdat importeren zo duur is? Nee hoor. Een youngtimer importeren is juist heel erg voordelig.
Ook zelf een youngtimer importeren?
Goed, de voordelen zijn je nu vast wel duidelijk. Tijd om te gaan kijken hoe ook jij voordelig zelf (of met een beetje hulp) voordelig een youngtimer uit het buitenland kunt importeren.
In het kort gaat dit in 4 stappen:
- Zoeken naar een geschikte auto
- De aanschaf van de auto
- Transport of naar Nederland rijden
- De auto invoeren in Nederland
Zoeken naar een youngtimer
Je zoektocht naar een mooie youngtimer om te importeren begin je het beste op een van de grote Duitse autosites. De grootste is Mobile.de. Je zult zien dat het aanbod hier enorm is en je niet alleen auto’s uit Duitsland zult vinden maar bijvoorbeeld ook uit oostenrijk, zwitserland of Belgie.
Bepaal je wensen en je budget en start je zoektocht.
De aanschaf van de auto
Heb je een auto gevonden die aan je wensen voldoet en ook nog een binnen je budget valt dan is het tijd om contact op te nemen met de verkoper.
(tip: vraag vooraf een gratis kostenindicatie aan op basis van de advertentiegegevens)
Je kunt ervoor kiezen zelf bij de auto te gaan kijken of je kunt een aankoopkeuring laten doen voordat je naar Duitsland afreist. Uiteraard kun je zelf ook een aankoopkeuring ter plaatse doen bij een Dekra of TUV station.
Is alles in orde, is de kilometerhistorie aantoonbaar, heeft de auto geen schadeverleden en zijn alle autopapieren aanwezig dan kun je overgaan tot aanschaf en het transporteren van de auto naar Nederland.
Zelf terugrijden of laten transporteren
Nu gaat het importeren van je youngtimer pas echt beginnen. Ga je de auto zelf terugrijden met een importkenteken of laat je de auto ophalen door een transporteur?
Zelf terugrijden is natuurlijk het leukste. Hou er wel rekening mee dat je dit NIET kunt doen met een Duits kenteken. Je hebt hiervoor een Importkenteken nodig dat geldig is voor Nederland en Duitsland. Nadeel is dat dit vaak alleen Met een WA verzekering kan.
Transport hoeft niet duur te zijn en de auto kan vaak al binnen 5 werkdagen in Nederland zijn. Het grote voordeel is dat je niet zelf met de trein of twee auto’s heen en weer hoeft en dat transport allrisk verzekerd is. Verzekerd transport is mogelijk vanaf 212,- euro.
Youngtimer invoeren in Nederland
Mooi.., je youngtimer staat voor de deur, maar wat nu?
Tijd om hem daadwerkelijk in te voeren. Een youngtimer invoeren gaat eigenlijk precies hetzelfde als een jongere auto. Je moet hiervoor naar het RDW (rijksdienst voor het wegverkeer) voor de importkeuring en je moet een BPM aangifte indienen bij de Belastingdienst.
Let op dat je bij het berekenen van de BPM kiest voor de juiste rekenmethode. Zo voorkom je dat je onnodig te veel BPM betaalt. Het loont hierbij vaak om een expert in te schakelen. Dit levert vaak meere voordeel op dan dat het kost.
Hulp nodig bij het importeren?
BIj Easy Import maken we het je graag makkelijk. Met onze importpakketten beschik je altijd over onze kennis en ervaring en voorkom je onnodige verassingen die je veel geld kunnen kosten.
Ook zorgen we voor een importkenteken en een zo voordelig mogelijke BPM aangifte.
Onze importpakketten en aanvullende diensten vind je hier.
Tip van ons
Laat je net geïmporteerde youngtimer altijd taxeren voor de verzekering. Hoewel de handelswaarde van een youngtimer fors is zijn de dagwaardes die bij diefstal of schade uitgekeerd worden vaak laag. Een verzekering op basis van taxatiewaarde is daarom aan te raden.