Het is alweer December. Een van de drukste maanden voor de autoimport. Nog even snel een auto importeren voordat de BPM omhoog gaat op 1 januari 2016. De BPM omhoog hoor ik je denken?? Die werd toch juist verlaagd? Dat is inderdaad wat iedereen denkt en hoe ze het verkopen aan de consument. De BPM gaat eerst behoorlijk omhoog en tot 2020 gaan we dit weer langzaam met ongeveer hetzelfde percentage afbouwen. Welkom in Nederland!!
BPM in 2016 omhoog
Er wordt al jaren over gesproken de BPM verlagen of afschaffen. Afschaffen gaat nooit gebeuren en verlagen zoals het er nu naar uitziet ook niet.
Ja we gaan vanaf 2016 tm 2020 de BPM afbouwen met zo’n 12% maar wat er niet bij wordt verteld is dat de BPM eerst met vrijwel hetzelfde percentage omhoog gaat.
De BPM berekenen we tegenwoordig voornamelijk over de CO2 uitstoot. In 2016 worden de tarieven flink verhoogd en gaat de BPM vrije grens voor auto’s met een lage CO2 uitstoot omlaag. Hierdoor betaal je in 2016 ook BPM voor auto’s die je voorheen nog BPM vrij kon importeren.
Nieuwe auto’s worden duurder.
Doordat de BPM in 2016 omlaag gaat worden vooral nieuwe auto’s en jonge Nederlandse occasions duurder en blijft nederland een van de duurste landen van europa om een nieuwe auto te kopen.
Besparen door een auto te importeren
Hoewel de verhoging van de BPM eigenlijk alleen maar nadelen heeft is het importeren van een auto alleen maar interessanter aan het worden.
Tuurlijk moet er bij import ook BPM betaald worden maar daar kun je gelukkig flink op besparen door gebruik te maken van de juiste koerslijsten en rekenmethodes.
Het importeren van een jong gebruikte occasion kan je zomaar enkele duizenden euro’s schelen.