Het mag geen geheim meer zijn dat zelf een auto importeren uit Duitsland veel voordelen heeft. Zo is er niet alleen het prijsvoordeel maar is het aanbod in Duitsland ook gewoon vele malen groter en zitten Duitse auto’s vrijwel altijd vol opties en zijn vaak beter onderhouden.
Koop je een jong Duitse occasion, bijvoorbeeld een Jahreswagen dan valt deze vrijwel altijd gewoon onder de Europese fabrieksgarantie van het desbetreffende merk. Zo kun je met eventuele problemen dus gewoon bij de dichtstbijzijnde dealer terecht.
Hoe kan je zelf een auto importeren uit Duitsland
Je hebt vast al een idee van het merk en type auto waar je naar op zoek bent en je hebt vast alle Nederlandse autosites al gehad toch? Vallen de prijzen in Nederland je een beetje tegen of kun je gewoon niet echt vinden waar je naar op zoek bent dan is het tijd om eens over de grens te gaan kijken. Maar waar begin je?!
Zoeken naar een Duitse occasion
In Nederland weten we vast allemaal waar te beginnen. We speuren wat rond op Marktplaats, Autosout24, Autotrack of een van de andere autosite’s.
Wil je een auto importeren uit Duitsland dan is het natuurlijk logisch om te beginnen op de grootste autosites van Duitsland. Hieronder vind je de belanrijkste.
Mobile.de Is de grootste website in Duitsland als het om auto’s gaat. Je vind er niet alleen advertenties van merkdealers maar ook onafhankelijke garagebedrijven en particulieren adverteren hun auto’s op mobile.de.
Autoscout kennen we in Nederland natuurlijk ook. maar wat de meeste van ons niet weten is dat Autoscout websites heeft voor bijna heel Europa. Ook in Duitsland is Autoscout een grote speler. Op autoscout vind je in Duitsland vaak wat minder aanbod van merkdealers en wat meer van particulieren en onafhankelijke handelaren.
Duitse merkdealers
Kun je op Autoscout of Mobile niets naar je zin vinden (ik kan het me bijna niet voorstellen) dan kun je het altijd nog rechtstreeks bij de Duitse merkdealers proberen. Hier heeft ieder merk wel zijn eigen website voor. BMW, Mercedes, Audi, Porsche, Volkswagen, Volvo.
Wat gaat je Importauto kosten
Eenmaal een mooie auto gevonden die helemaal naar je zin is dan wil je natuurlijk weten wat deze je gaat kosten voordat hij bij je voor de deur staat. De kosten van een auto importeren zijn afhankelijk van een aantal factoren. De aankoopprijs, Transportkosten, RDW Keuring en natuurlijk vaak de grootste kostenpost de BPM (Belasting personenauto’s en motorrijwielen).
De aankoopprijs
Ook in Duitsland is het heel normaal om te onderhandelen over de prijs. Laat je niet afschrikken door een verkoper die zegt dat de prijs niet onderhandelbaar is! In 95% van de gevallen kan je altijd nog wel wat onderhandelen. (Tip: probeer de auto altijd afgeleverd te krijgen met een volle tank).
Transportkosten
Voor het autotransport van Duitsland naar Nederland zijn de kosten natuurlijk afhankelijk van waar de auto zich in Duitsland bevind en hoe je de auto transporteert. Ja kan ervoor kiezen om de auto met het juiste transportkenteken naar Nederland te rijden, Je kan de auto ophalen met een autoambulance of je kan de auto verzekerd laten transporteren.
Wil je de auto naar Nederland rijden doe dit dan NIET met een duits 5 daags kenteken (kurzzeitkennzeichen). Hiermee mag je als Nederlander Niet rijden binnen Nederland. Er zijn nog genoeg Nederlandse bedrijven die het je proberen te verkopen maar trap hier niet in! er is inmiddels in een aantal rechtszaken door de rechter uitspraak gedaan dat het Duitse 5 daags kenteken volgens de wet in Nederland NIET geldig is. Je riskeert hiermee een fikse boete en het niet verder mogen rijden!
RDW kosten
De Kosten voor de Importkeuring en tenaamstelling bij de RDW zijn €107.33. Indien de auto ook APK gekeurd dient te worden kan je ervoor kiezen dit ook meteen bij de rdw te laten doen. de kosten hiervoor zijn €32.00.
Heeft je auto nog een geldige duitse APK (TÜV of HU/AU) dan kunnen ze deze bij het invoeren overnemen en hoeft je auto niet opnieuw APK gekeurd te worden.
Verder zul je nog kentekenplaten moeten laten maken. Dit zal je zo’n €30.00 kosten.
De BPM
De grootste kostenpost is vrijwel altijd de BPM. Zelf kun je dit vaak wel globaal uitrekenen wil je echter het maximale uit je BPM aangifte halen dan is het vaak verstandig dit uit te besteden aan een specialist. Er zijn namelijk veel manieren waarop je de bpm kunt berekenen en je kunt hier al snel honderden en soms wel duizenden euro’s mee besparen als je het slim aanpakt.
Proefrijden, Kopen en invoeren
Ben je er eenmaal overtuigd van het voordeel dan is het tijd geworden om een afspraak met de verkoper te maken en een tripje naar Duitsland te gaan plannen. Hoewel je niet de eerste zal zij die blind bijvoorbeeld een jahreswagen in Duitsland koopt en naar Nederland laat transporteren is het natuurlijk ook gewoon leuk om zelf je auto uit Duitsland te halen.
Is alles naar wens dan kun je direct tot de koop overgaan.
De benodigde papieren
Zonder de juiste papieren is het natuurlijk moeilijk om de auto op kenteken te krijgen. Zorg er daarom altijd voor dat je de Duitse Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein bij de auto krijgt deze worden ook wel deel een en twee genoemd. Deze zijn het belangrijkst. Verder is het ook aan te raden een koopovereenkomst of aankoopfactuur bij de auto te hebben.
Een geldig keuringsrapport TÜV rapport HU/AU en CVO verklaring zijn niet vereist maar probeer deze er indien mogelijk wle bij te krijgen.
De auto transporteren
Autotransport van Duitsland naar Nederland kan op verschillende manieren met allemaal hun eigen voor en nadelen. De verschillende manieren van transport en de bijbehorende prijzen heb je inmiddels allemaal overwogen als het goed is. Het leukst is het natuurlijk om je auto zelf naar Nederland te rijden met het juiste transportkenteken. Zie je dit niet zitten of heb je hier de tijd niet voor dan kun je er natuurlijk altijd voor kiezen om de auto te laten transporteren.
De definitieve BPM berekenen
Voor de definitieve BPM berekening is het belangrijk dat je voor de juiste rekenmethode kiest. Je wilt natuurlijk niet te veel betalen maar je wilt ook zeker geen naheffing krijgen!
Er zijn nogal wat manieren om de BPM te berekenen en daarvan is er voor jouw maar een het voordeligst. Kom je hier zelf niet uit laat dit dan over aan een specialist. die verdient zichzelf vrijwel altijd dubbel en dwars terug
Het invoeren bij de RDW
Staat je auto voor de deur, heb je alle papieren op orde en de juiste BPM aangifte in je bezit dan is het tijd een afspraak te maken bij de RDW. Of je kunt ervoor kiezen om rond 7:30 zonder afspraak bij het dichtstbijzijnde RDW keuringsstation te zijn. Er is dan echter een kans dat ze geen tijd voor je hebben en je de volgende dag terug kunt komen of alsnog een afsprak kunt maken.
Bij slechts een aantal RDW keuringsstations zijn nog medewerkers van de Belastingdienst aanwezig. In de wachtruimte van alle RDW keuringsstations zijn speciale brievenbussen van de Belastingdienst aanwezig. Hierin kun je de BPM aangifte stoppen. Deze brievenbussen worden dagelijks geleegd. ook kun je de BPM aangifte opsturen naar een van de adressen op de website van de Belastingdienst.
Zijn alle RDW leges voldaan, de auto tenaam gesteld en heb je de BPM aangifte ingeleverd of opgestuurd. dan zul je binnen enkele dagen akkoord krijgen van de belastingdienst om het BPM bedrag te betalen. heb je dit allemaal gedaan dan ontvang je binnen enkele dagen je kenteken in huis
Het laatste wat je dan nog hoeft te doen is kentekenplaten laten maken en de auto verzekeren.
Zelf een Auto importeren uit Duitsland is goed te doen, zeker omdat je de lastige zaken waar je uiteindelijk veel geld mee kunt besparen kunt uitbesteden.